Op zoek naar mogelijkheden juridische bijstand
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Op zoek naar mogelijkheden juridische bijstand Auteur: Annemijn BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 22:31
    —
Vervalt recht op juridische bijstand dat nodig is voor het hoger beroep als het inkomen van de desbetreffende persoon boven de toevoeginggrens zit en het financieel voor deze persoon niet haalbaar is om de advocaat aan te houden door oplopende rekeningen voortvloeiend uit de zaak van het kanton gerecht en kort geding?

Een zeer precair verhaal van een man die voor de handhaving van het co-ouderschap en de zorg van zijn kinderen vecht. Zijn enige eisen waren, een fatsoenlijke omgangsregeling c.q. handhaving co-ouderschap en ouderlijk gezag.

In het kantongerecht is deze man op alle punten in zijn gelijk gesteld. De verzoeken van de vrouw in deze zaak zijn allen verworpen. Ook het kort geding heeft de man gewonnen nadat de vrouw de kinderen onrechtmatig een aaneengesloten periode van 6 weken aan het gezag van de man had onttrokken.

De man zijn inkomsten zijn ver boven de toevoeginggrens. De vrouw heeft ook altijd een inkomen gegenereerd ver boven de toevoeginggrens. Echter op het moment dat de rechtszaak is gestart gaf de vrouw aan onder de toevoeginggrens te zitten. De vrouw werkt als zzp'er dus haar inkomsten zijn eenvoudig te assimileren. Hierdoor ontvangt de vrouw de gehele rechtsgang dus (bijna) kosteloos juridische bijstand en kan ze doorprocederen tot ze een ons weegt. (Hier maakt de vrouw dan ook grondig gebruik van, de zaak loopt inmiddels al vanaf 2009 vol met misleidende en verwerpelijke uitspraken. De gehele top 10 is al gepasseerd.) De gedane uitspraak van de vrouw, de man financieel ten gronde te richten en hem de kinderen af te nemen, heeft bijna het stadium realiteit bereikt.
De man moet daarentegen namelijk alles zelf betalen. Inmiddels is het totaal aan declaraties zelfs al ver boven de 25.000,00 gestegen.

Huidige status:
De vrouw heeft hoger beroep aangespannen waarbij het voor de man niet mogelijk is zonder advocaat op de zitting te verschijnen.
Door de aanzienlijke kosten van de gehele rechtszaak, is de man financieel gezien niet meer in staat om zijn advocaat te betalen voor bijstand in het hoger beroep.

Gaarne jullie advies, wellicht dat ik iets over het hoofd heb gezien. Zijn er nog mogelijkheden voor de man om toch de benodigde juridische bijstand te ontvangen? of moet de man ‘heel cru gezegd’, het door de vrouw aangespannen hoger beroep opgeven en daarmee het verlies van zijn kinderen accepteren in combinatie met een enorme schuldenlast?

#2:  Auteur: Annemijn BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 10:30
    —
Zoveel knappe koppen bij elkaar, 78 keer bekeken en er is niemand die een antwoord weet of mij de juiste weg wil wijzen?

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 11:50
    —
Hij voldoet niet aan de voorwaarden voor gesubsidieerde rechtsbijstand, dus...

#4:  Auteur: harpy BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 12:13
    —
Annemijn schreef:
Zoveel knappe koppen bij elkaar, 78 keer bekeken en er is niemand die een antwoord weet of mij de juiste weg wil wijzen?

Dat is omdat iedereen de noodzaak inziet en iedereen wel begrijpt dat het systeem hier, in de door jouw geschetste situatie, enorm faalt. Helaas zie ik ook weinig mogelijkheden.

#5:  Auteur: Annemijn BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 13:00
    —
harpy schreef:

Dat is omdat iedereen de noodzaak inziet en iedereen wel begrijpt dat het systeem hier, in de door jouw geschetste situatie, enorm faalt. Helaas zie ik ook weinig mogelijkheden.

Dank voor je reactie Harpy, het rechtssysteem faalt inderdaad behoorlijk op bepaalde punten. Kort gezegd komt het er dus op neer dat artikel 18 van de Grondwet geen fundamenteel recht is van de burger in bepaalde specifieke situaties als deze. Zeker als je (in deze zaak) artikel 1 daar tegenover zet kan artikel 18 behoorlijk ter discussie worden gesteld.

Zijn er wellicht fondsen waar de man zich tot kan wenden?
De vrouw veroorzaakt namelijk moedwillig conflicten en voert frequent nieuwe dingen aan waarmee ze doelbewust aanstuurt op een excessieve financiële last voor de man, met als doel de man uit te sluiten van rechterlijke bijstand.

Laatst aangepast door Annemijn op do 08 mrt 2012 13:16, in totaal 1 keer bewerkt

#6:  Auteur: BG BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 13:04
    —
Als dat het doel is dan zou er mogelijk sprake kunnen zijn van misbruik van recht. Maar goed om dat dan weer aan de kaak te stellen...

#7:  Auteur: Judge Tatting BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 13:06
    —
Ben ik trouwens de enige die schrikt van een rekening van 25k voor een kort geding en een kantonzaakje?

#8:  Auteur: Annemijn BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 13:19
    —
@BG. Juist

@Judge Tatting: Het betreft hier een totaal van kanton, kort geding en een deel verweer hoger beroep.

#9:  Auteur: lawyer BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2012 14:47
    —
Judge Tatting schreef:
Ben ik trouwens de enige die schrikt van een rekening van 25k voor een kort geding en een kantonzaakje?

Zonder de processtukken (van beide kanten) te kennen, valt daar weinig over te zeggen. In absolute getallen klinkt het inderdaad als een hoog bedrag, maar als er bijvoorbeeld vele ordners met stukken zijn gewisseld in de procedures, dan kom je wellicht op een dergelijk bedrag uit.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl