-
#1: - Auteur: xs
Geplaatst: za 11 feb 2012 12:57
gedateerd
Laatst aangepast door xs op di 14 jan 2020 23:27, in totaal 1 keer bewerkt
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 11 feb 2012 13:22
Daar zijn executiegeschillen voor en daar is het nu te laat voor.
Er is niet onverschuldigd betaald: art. 5:113 lid 5 BW.
|
#3: Auteur: xs
Geplaatst: za 11 feb 2012 14:28
Bedankt voor je mee-denken.
Lijkt me wel een onredelijk standpunt.
Nu gemeente wist, dat sommige leden bezig waren met verzetzaken, zou het behoorlijk bestuur zijn geweest, dan alle! dwangbevelen op te schorten, zolang in de lopende verzetzaken er nog alles mogelijk is/was.
En ook voor bw 5:113 lid 5 geldt, dat er een executoriale titel nodig is om tot invordering over te gaan. Anders kan iedereen eigen rechter spelen.
BP8059 geldt voor 1 lid, waaraan gemeente jegens anderen geen rechten kan ontlenen, omdat VVE en andere leden niet aan BP8059 gebonden zijn.
Nu VVE pas in 2012, via openbaar BU9662 weet, dat gemeente tussen 2003 en 2012, zonder deugdelijke executoriale titels!, een nog niet eens bij de VVE gedeclareerde VVE-schuld, bij haar leden heeft afgedwongen, kan de VVE dus ook pas in 2012 gebruik maken, van haar bw 5:126 lid 2 bevoegdheid om tot terugvordering over te gaan bijv. ivm het jegens de gezamelijke leden tussen 2003 en 2012 gepleegde machtsmisbruik: onrechtmatig gebruik dwangbevel.
|
#4: Auteur: JoelHendriks
Geplaatst: za 11 feb 2012 15:01
Dus ga je aan de slag met de onrechtmatige daad... Onrechtmatigheid is al vastgesteld; je kunt meteen doorstappen naar het onderdeel schade.
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 11 feb 2012 16:00
xs schreef: | Lijkt me wel een onredelijk standpunt. |
Is geen standpunt, is de wet. Niet tevreden, schrijf dan naar je favoriete parlementariėr.
|
#6: Auteur: xs
Geplaatst: za 11 feb 2012 18:42
Inderdaad.. de onrechtmatige daad is in BU9662 vastgesteld en uitvoerig gemotiveerd.. dat kan zelfs BF niet ontkennen..
Die onrechtmatige gemeente-daad is dus: dwanginvordering, zonder deugdelijke executoriale titel, (oa omdat leden niet werden toegelaten tot bezwaar, laat staan beroep etc. tegen het bestuursbesluit, hetgeen een dwingende voorwaarde is om achteraf een dwangbevel te mogen geven)
Een redelijk rechtsherstel lijkt mij dan, dat de VVE, namens de getroffen leden, de gemeente sommeert, om alsnog binnen een redelijke termijn, alsnog de benodigde deugdelijke executoriale titels te gaan bemachtigen.
Rechtsherstel zou m.i. dan voortvloeiend betekenen, conform BU9662, dat de gemeente, alle getroffen leden, dan alsnog! in de gelegenheid zou moeten stellen, om in bezwaar/beroep/hoger beroep e.v. te mogen gaan, tegen het aanschrijfbesluit, en pas na onherroepelijke uitspraak van de bestuursrechter, mag gemeente die leden dan een dwangbevel sturen, op voorwaarde dan natuurlijk, dat de bestuursrechter gemeente gelijk geeft..
Pas na afwikkeling van bovenstaand rechtsherstel, kan pas duidelijk worden, of, en hoeveel schade er eventueel (per lid) is geleden.
En daar wringt wellicht de schoen: Bestuurstraject en dwangbeveltraject zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden, maar gemeente heeft het bestuurstraject, voor de leden uitgeschakeld met enkel een dwangbevel.
En andersom, heeft gemeente voor VVE!, het bestuurstraject toegankelijk gesteld, maar is VVE bij de voortvloeiende verzetprocedure uitgeschakeld
Voor al in 2002 afgeronde herstelwerkzaamheden nogal een soap-serie..
|
|