erkenning van een kind zonder toestemming van de moeder
#1: erkenning van een kind zonder toestemming van de moeder Auteur: babydolll18
Geplaatst: vr 10 feb 2012 22:47
Hallo ik heb een vraagje!
Ik heb een zoon van bijna 1jaar. De hele zwangerschap ben ik alleen geweest. Dus bij de aangifte van geboorte was alleen ik aanwezig met mij moeder. Dus het kindje draagt mijn achternaam waarbij ik de vader als onbekend heb opgegeven.
Na een paar maanden heb ik tijdelijk een relatie gehad met de vader van het kind. Echter verzorgde hij het kind nooit(nooit een luier verschoond of wat dan ook). Alleen kocht hij af en toe eens wat voor de kleine.
Nu onze relatie beëndigd is, wil hij ineens wel zijn zoon erkennen. Tijdens onze relatie heb ik het hem 2x gevraagd en toen weigerde hij. Dus wil ik nu ook niet dat het kindje erkend word.
Nou weet ik dat hij dat wel kan aanvechten. Maar wat nou als hij het aanvecht, en wel het kind mag erkennen. Blijft het mijn achternaam houden? En hoe zit dat met het ouderlijk gezag? Want hij kan totaal niet voor een kindje zorgen.
Ik heb ook een aantal situaties waarbij ik kan uitleggen evt bij de rechter waarom hij dat niet zou kunnen. Bijv. het kindje had koorts, waren dag van te voren bij de dokter geweest. Dag erna had het kindje 41graden koorts. Waarbij ik zelf vervoer heb moeten regelen om naar de nightcare te gaan. Terwijl ik hem vroeg of hij dat met mij wou doen, is hij erna naar de bioscoop gegaan. Terwijl ik zelf dan met het kindje naar de nightcare ben gegaan waarna het kind twee weken in het ziekenhuis heeft gelegen vanwege een longontsteking. Verder heb ik nog wel een aantal dingen die hier op lijken.
Word daar ook naar gekeken als ik dit vertel? Ik zelf wil het kindje niet weghouden maar ik heb tegen de vader gezegd 2uur per week op een vaste dag, mag hij hier naar het kind komen maar niet meenemen. Maar daar is hij het niet mee eens. De vader gebruikt ook iedere dag softdrugs, mag ik dat ook melden?
Sorry voor al mijn vragen!ik ben gewoon ontzettend bang dat ik dadelijk mijn kindje moet afgeven. ik hoop dat iemand mij mischien een beetje kan helpen, zodat ik weet wat mij te wachten staat..
alvast bedankt!
|
#2: Re: erkenning van een kind zonder toestemming van de moeder Auteur: lawyer
Geplaatst: ma 13 feb 2012 11:30
babydolll18 schreef: | Hallo ik heb een vraagje!
Ik heb een zoon van bijna 1jaar. De hele zwangerschap ben ik alleen geweest. Dus bij de aangifte van geboorte was alleen ik aanwezig met mij moeder. Dus het kindje draagt mijn achternaam waarbij ik de vader als onbekend heb opgegeven.
Na een paar maanden heb ik tijdelijk een relatie gehad met de vader van het kind. Echter verzorgde hij het kind nooit(nooit een luier verschoond of wat dan ook). Alleen kocht hij af en toe eens wat voor de kleine.
Nu onze relatie beëndigd is, wil hij ineens wel zijn zoon erkennen. Tijdens onze relatie heb ik het hem 2x gevraagd en toen weigerde hij. Dus wil ik nu ook niet dat het kindje erkend word.
Nou weet ik dat hij dat wel kan aanvechten. Maar wat nou als hij het aanvecht, en wel het kind mag erkennen. Blijft het mijn achternaam houden? En hoe zit dat met het ouderlijk gezag? Want hij kan totaal niet voor een kindje zorgen.
Ik heb ook een aantal situaties waarbij ik kan uitleggen evt bij de rechter waarom hij dat niet zou kunnen. Bijv. het kindje had koorts, waren dag van te voren bij de dokter geweest. Dag erna had het kindje 41graden koorts. Waarbij ik zelf vervoer heb moeten regelen om naar de nightcare te gaan. Terwijl ik hem vroeg of hij dat met mij wou doen, is hij erna naar de bioscoop gegaan. Terwijl ik zelf dan met het kindje naar de nightcare ben gegaan waarna het kind twee weken in het ziekenhuis heeft gelegen vanwege een longontsteking. Verder heb ik nog wel een aantal dingen die hier op lijken.
Word daar ook naar gekeken als ik dit vertel? Ik zelf wil het kindje niet weghouden maar ik heb tegen de vader gezegd 2uur per week op een vaste dag, mag hij hier naar het kind komen maar niet meenemen. Maar daar is hij het niet mee eens. De vader gebruikt ook iedere dag softdrugs, mag ik dat ook melden?
Sorry voor al mijn vragen!ik ben gewoon ontzettend bang dat ik dadelijk mijn kindje moet afgeven. ik hoop dat iemand mij mischien een beetje kan helpen, zodat ik weet wat mij te wachten staat..
alvast bedankt! |
Zo lang het kind nog geen zestien is, kan de man alleen erkennen als de vrouw (jij dus) daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven. Als jij deze toestemming niet vrijwillig geeft, kan de man de zaak aan de rechtbank voorleggen. Mocht het zo ver komen, dan is het verstandig om een advocaat familierecht in te schakelen.
Door de erkenning heeft de man (volgens mij) niet automatisch ook het gezag; daar is weer een afzonderlijke procedure voor nodig.
In beide procedures heb je gelegenheid verweer te voeren, en dus om jouw bezwaren naar voren te brengen. De rechtbank maakt in beide gevallen (erkenning en gezag) de afweging of het in jouw belang en in het belang van het kind is, dat de man zijn zin krijgt.
|
#3: Re: erkenning van een kind zonder toestemming van de moeder Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 13 feb 2012 11:55
lawyer schreef: | Door de erkenning heeft de man (volgens mij) niet automatisch ook het gezag; daar is weer een afzonderlijke procedure voor nodig. |
Klopt.
Quote: | In beide procedures heb je gelegenheid verweer te voeren, en dus om jouw bezwaren naar voren te brengen. De rechtbank maakt in beide gevallen (erkenning en gezag) de afweging of het in jouw belang en in het belang van het kind is, dat de man zijn zin krijgt. |
En daarbij kunnen de feiten en omstandigheden die TS noemt allemaal van belang zijn.
|
#4: Auteur: sons
Geplaatst: di 14 feb 2012 21:45
Erkenning brengt geen gezag met zich mee, zoals eerder gezegd is daar een aparte procedure voor nodig.
De geslachtsnaam, die in de geboorteakte van het kind is vermeld, in het geval van vragenstelster is dat de naam van de moeder, wordt niet door erkenning beïnvloed, tenzij moeder en erkenner bij de erkenning gezamenlijk de wens uitspreken dat het kind de geslachtsnaam van de erkenner zal krijgen.
Mochten moeder en erkenner later een huwelijk sluiten of een geregistreerd partnerschap aangaan, dan kan ook bij die gelegenheid, als beiden dat wensen, aan het kind alsnog de naam van de echtgenoot of de geregistreerde partner van de moeder worden gegeven.
|
#5: Auteur: N25
Geplaatst: di 22 jan 2013 0:58
okeej dat is duidelijk. maar stel die vriend van mij krijgt een relatie met een andere vrouw is er dan een mogelijkheid dat hun op 1 of andere manier sterker komen te staan in deze zaak.
en zijn ex heeft een andere relatie met een man die al 2 kinderen heeft van een ander maar bij hem wonen. Is het dan ook zo dat die vriend van mij ook voor zijn kinderen moet gaan betalen?
|
|