Bestuursorganen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Bestuursorganen Auteur: Walnootje BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 15:25
    —
Hallo,

Ik ben bezig met een hoofdstuk over bestuursorganen. Ik begrijp alleen toch niet precies wanneer iets of iemand een bestuursorgaan is.

Ik heb natuurlijk wel art. 1:1 lid 1 Awb gelezen alleen nog vind ik het niet echt duidelijk.

Bijvoorbeeld, is de Minister van Justitie een bestuursorgaan? Mag ik zomaar zeggen dat deze openbaar gezag heeft en daarom diegene als bestuursorgaan aanmerken? Er staat namelijk niet letterlijk in de wet dat dit zo is, of zie ik iets over het hoofd.

En hoe zit het met de ZBO's zoals het CBR?

Kan iemand me dit misschien wat duidelijker uitleggen?

Bedankt.

Gr.
Walnootje

#2: Re: Bestuursorganen Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 15:57
    —
Walnootje schreef:
Bijvoorbeeld, is de Minister van Justitie een bestuursorgaan? Mag ik zomaar zeggen dat deze openbaar gezag heeft en daarom diegene als bestuursorgaan aanmerken?

De minister valt onder art. 1:1 sub a (orgaan van de rechtspersoon de Staat, ingesteld bij de Grondwet), dus aan het criterium "met enig openbaar gezag bekleed" kom je niet toe.

B-organen zijn wat lastiger dan a-organen. De Stichting Silicose-uitspraak legt uit waar je naar moet kijken.

Quote:
En hoe zit het met de ZBO's zoals het CBR?

Er zijn verschillende soorten ZBO's. Het CBR is een stichting (privaatrechtelijk), dus valt niet onder art. 1:1 sub a. Het CBR is duidelijk met openbaar gezag bekleed, want heeft onder meer de bevoegdheid om rijvaardigheidsbewijzen af te geven, dus is een b-orgaan. De NMa daarentegen is ook een ZBO, maar een a-orgaan (art. 2 lid 1 MW, "er is een Nederlandse Mededingingsautoriteit").

In het algemeen mag je er natuurlijk van uitgaan dat een "zelfstandig bestuursorgaan" een bestuursorgaan in de zin van art. 1:1 Awb is.

edit: typo in silicose verbeterd.


Laatst aangepast door bona fides op wo 30 nov 2011 16:50, in totaal 1 keer bewerkt

#3:  Auteur: Guthman BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 16:09
    —
edit: bona fides is me voor

#4:  Auteur: Walnootje BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 16:16
    —
Bedankt!



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl