B.V. en/of bestuurders dagvaarden?
#1: B.V. en/of bestuurders dagvaarden? Auteur: Jowel1991
Geplaatst: za 19 nov 2011 16:13
Geachte lezer,
Ik wil een B.V. dagvaarden tezamen met de hoofdelijk aansprakelijke bestuurders (2 personen).
Nu is mijn vraag tweeledig.
Ten eerste, hoe zet ik dit op de dagvaarding? Twee gedaagden, of kunnen de bestuurders als een soort subgedaagden onder de B.V.?
Ten tweede, moet ik de dagvaarding twee keer (de twee bestuurders), of drie keer (BV + twee bestuurders) uitbrengen?
Bij voorbaat dank!
|
#2: Auteur: markv
Geplaatst: zo 20 nov 2011 12:54
3 gedaagden, dus:
1. bv
2. nat persoon, bestuurder van gedaagde sub 1,
3. nat persoon, bestuurder van gedaagde sub 2,
en later in de dagvaarding moet aangegeven worden waarom zij hoofdelijk aansprakelijk zijn.
voor elke gedaagde moet een dagvaarding uitgebracht worden, dus 3 afschriften en 1 origineel exemplaar.
de deurwaarder zal je hier mee kunnen helpen c.q. aanvullingen in de dagvaardingen (in overleg) aanbrengen
|
#3: Auteur: dr.dunno
Geplaatst: zo 20 nov 2011 15:12
|
Ik ben wel benieuwd op grond waarvan deze hoofdelijke aansprakelijkheid zou gelden in de ogen van TS. Want het aantal mogelijkheden is op grond van de wetgeving omtrent B.V.'s in beginsel beperkt, tenzij natuurlijk er een hoofdelijke aansprakelijkheid is overeengekomen. MarkV merkt dat ook al impliciet op.
|
#4: Auteur: Jowel1991
Geplaatst: ma 21 nov 2011 9:26
Dank 'markv' voor u antwoord!
Om de vraag van 'dr.dunno' te beantwoorden: het gaat om een terkortkoming in de nakoming uit een overeenkomst die is gesloten door de bestuurders, voordat de B.V. was ingeshreven in het Handelsregister (artikel 2:180 lid 2).
|
#5: Auteur: dr.dunno
Geplaatst: ma 21 nov 2011 13:32
Duidelijk, dan is dat stukje nieuwsgierigheid ook weer bevredigd en weten we ook dat je dat in ieder geval niet over het hoofd hebt gezien.
|
#6: Auteur: Jowel1991
Geplaatst: di 22 nov 2011 1:16
haha, inderdaad.
Ik heb liever dat u één keer doorvraagt en dat het goed is, dan dat u niet doorvraagt en het fout is!
|
|