Contractueel uitsluiten ontbinding
#1: Contractueel uitsluiten ontbinding Auteur: Bram le Bok
Geplaatst: do 17 nov 2011 18:29
juristen,
in contracten kom je soms tegen dat de mogelijkheid om te ontbinden wordt uitgesloten.
mijn vraag is nu:
Wanneer is het verstandig dit in een overeenkomst op te nemen? (en dus wanneer niet?). Wat is het nut van het uitsluiten?
alvast bedankt,
groet,
Bram
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 17 nov 2011 19:32
|
In deze algemeenheid: tja, hangt ervan af.
|
#3: Auteur: muttley
Geplaatst: vr 18 nov 2011 12:25
|
Inderdaad, en gezien de samenhang m.b.t. nietigheid of vernietigbaarheid van een overeenkomst waar het om kan gaan, kan hier geen antwoord op gegeven worden.
|
#4: Auteur: dr.dunno
Geplaatst: vr 18 nov 2011 18:13
|
Het recht van ontbinding bij wederkerige overeenkomsten is regelend recht. Partijen kunnen overeenkomen dit recht te beperken of zelfs uit te sluiten, behoudens bij consumentenkoop waarbij dit dwingend geregeld is om de consument te beschermen. Ben je de gebruiker van voorwaarden, dan is het in de regel verstandig dit in je eigen voordeel te regelen. Ben je dat niet, dan is het in de regel niet in je belang.
|
#5: Auteur: Bram le Bok
Geplaatst: ma 21 nov 2011 14:14
|
dus in zijn algemeenheid is er niets over te zeggen? er zijn geen omstandigheden waaronder het juist wel of juist niet verstandig is om de ontbindingsmogelijkheid uit te sluiten (los van consumenten overeenkomsten maar ik denk meer aan (internationale-)samenwerkingsovereenkomsten)
|
#6: Auteur: dr.dunno
Geplaatst: ma 21 nov 2011 17:28
|
Als ik de gebruiker van algemene voorwaarden ben dan heb ik er natuurlijk wel een evident belang bij ontbinding op initiatief van het lijdend voorwerp uit te sluiten. De wetgever stelt daar in een aantal gevallen beperkingen aan, bijvoorbeeld voor consumentenkoop. AV's zijn er de facto ten dienste van de gebruiker en niet ten goede van de partij die goederen of diensten wenst af te nemen. Dit laat onverlet dat je alsnog bij contract of in latere instantie anders kunt overeenkomen.
|
|