loonbeslag; hoe effectief?
#1: loonbeslag; hoe effectief? Auteur: vast en goed
Geplaatst: za 12 nov 2011 20:42
In een huurgeschil heeft de kantonrechter mijn (verhuurder) vorderingen (inning huurschuld en ontruiming) toegewezen.
Hoe groot is het risico dat loonbeslag niet effectief zal zijn? Het gaat om een bedrag van ca. € 7.000.
En is enigszins te zeggen hoe lang de afbetaling zal duren? En komt het vaak voor dat debiteur alsnog, gedurende het loonbeslag, versnelt betaalt?
|
#2: Auteur: markv
Geplaatst: zo 13 nov 2011 18:25
Het risico van het loonbeslag en de duur hiervan hangen helemaal af van de situatie van de debiteur. Hoeveel schulden hij/zij heeft, hoeveel hij/zij verdiend, etc. is niets over te zeggen van te voren. Wel kan de deurwaarder op de hoogte zijn van een eventueel eerder gelegd loonbeslag. In dat geval zal de eerst beslagleggende deurwaarder voor verdeling van de ontvangen gelden moeten zorgen. Dit moeten zij naar rato doen van de totale schuldenlast.
Mag ik vragen wat de reden is dat je hier op dit forum naar informeert en niet bij je deurwaarder te raden gaat?
|
#3: Auteur: vast en goed
Geplaatst: ma 14 nov 2011 12:29
De deurwaarder informeert mij prima.
De reden dat ik deze vraag op dit forum plaats is om na te gaan wat de ervaringen van jullie zijn. Wat zijn de voetangels en klemmen? Welke valkuilen kun je tegenkomen? Ik heb een proces als dit nog nooit meegemaakt. Vandaar.
|
#4: Auteur: Flying V
Geplaatst: wo 16 nov 2011 21:52
Het ligt er maar net aan hoe hoog het salaris van de debiteur is. Indien uw deurwaarder op uw verzoek loonbeslag legt, en het is een cumulatief beslag (d.w.z. er liggen er dan meerdere op het salaris) dan wordt inderdaad naar rato verdeeld door de eerst beslagleggende deurwaarder. Maar met een vordering van 7.000 euro zal u hoogstwaarschijnlijk een groot deel van het bedrag dat onder het beslag valt (netto inkomen -/- beslagvrije voet) gaan ontvangen, althans de deurwaarder dan. Tenzij er een andere hoge concurrente vordering is. Is er een preferente vordering, bijvoorbeeld een belastingschuld, dan gaat die voor. De deurwaarder zal bij de werkgever informeren en die zal dan weer de deurwaarder informeren omtrent eerder gelegde beslagen. Ook al legt u beslag op het salaris dan kan er nog altijd een andere schuldeiser beslag op het salaris leggen. Voordeel is dan weer wel dat het gehele bedrag aan vakantiegeld onder het beslag valt en dan ook weer zal worden verdeeld naar rato van de vorderingen.
|
|