verbroken relatie, huis te koop, verdeling vaste lasten
#1: verbroken relatie, huis te koop, verdeling vaste lasten Auteur: lindahorsey
Geplaatst: zo 09 okt 2011 10:21
Hallo allemaal,
Na een relatie van tien jaar zijn mijn vriend en ik nu 3 maand uit elkaar. Wel in goede verstandhouding gelukkig, we zijn het allebei eens dat het zo beter is. Toen we de beslissing hebben genomen is hij meteen naar zijn ouders gegaan, zodat we niet op elkaars lip zouden zitten en de dingen goed konden regelen. We hebben een samenlevingscontract en een koophuis. Het huis staat inmiddels te koop. We kunnen beide afzonderlijk van elkaar niet genoeg hypotheek krijgen om in het huis te blijven wonen.
Nu heb ik een vraag over de vaste lasten. Wij hebben alle vaste lasten van het huis gedeeld en betalen allebei de helft. Nu heb ik aan inkomen zeker 700 euro minder per maand netto dan mijn ex. Hij hoeft bij zijn ouders niets te betalen, behalve wat boodschappen af en toe.
Wat op dit moment betekent dat ik per maand nog geen 300 euro te besteden heb en hij meer dan 800. Daarnaast heeft hij de auto (nodig ivm werk) en onderhoud ik ons huis voor de verkoop. Ik moet zeggen dat ik erg moeilijk rond kan komen en zeker niets overhoud. Ik vraag me af of de verdeling van kosten eerlijk is, of dat dit naar rato van inkomen verdeeld moet worden.
Wij hadden ons inkomen op een grote hoop en betaalden daar gezamenlijk alles van. Ik had nooit de helft van de vaste lasten kunnen ophoesten toen we nog wel samen waren, dus nu eigenlijk ook niet.
Graag jullie advies
|
#2: Auteur: Guthman
Geplaatst: zo 09 okt 2011 10:49
Hoe heeft hij gereageerd op jouw voorstel om de verdeling te wijzigen?
|
#3: Auteur: lindahorsey
Geplaatst: zo 09 okt 2011 11:07
Ik heb hier nog niet met hem over gesproken, maar ik verwacht dat hij zal zeggen dat hij niet meer in het huis woont, geen gebruik maakt van gas/water/licht etc. en het al heel wat vindt dat hij de helft van de lasten betaalt. Vandaar dat ik hier eerst even wilde polsen wat ik hier mee kan en wat redelijk is
|
#4: Auteur: dr.dunno
Geplaatst: zo 09 okt 2011 12:50
Voordat je gaat speculeren over een reactie en gaat proberen de relatie onnodig te formaliseren is m.i. het toch echt wel beter om met hem te gaan praten. Dit voorkomt dat jullie straks niet meer kunnen spreken van een vriendschap en via een advocaat naar elkaar gaan moddergooien.
Overigens is het een non-argument dat jij minder te besteden hebt en hij bij z'n ouders niets tot weinig hoeft te betalen; hij moet ook het woongenot missen van zijn eigendom, terwijl hij wel opdraait voor de vaste lasten (wat overigens wel terecht is in de context). Dat hij de kosten voor gebruik van de auto betaalt is redelijk, eveneens dat jij de gebruikskosten van het huis (g/w/l etc.) betaalt, jij woont er immers ook alleen.
|
#5: Auteur: Thessa
Geplaatst: wo 12 okt 2011 9:43
Het feit dat jij minder inkomsten hebt is inderdaad geen reden om dan maar een andere verdeling te krijgen.
Jullie zijn samen verantwoordelijk voor de kosten. Dat je binnen de relatie de kosten anders verdeeld had, doet daar niet aan af.
Ik zou je ook willen aanraden het gesprek met je ex aan te gaan.
|
|