Hallo,
Ik ben vanuit mijn studie een fiscalist, dus heb weinig verstand van bestuursrecht/privaatrecht. Hierbij dus een casus waar ik zelf mee zit. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Ik huur een kamer in een huis. Voorheen een studentenhuis, maar uitbater van kroeg op eerste verdieping (en verhuurder van rest van pand) wil dit niet meer en zet er nu oudere mensen in. Ik huur via een makelaar die vorige uitbater had ingeschakeld om de kamers te verhuren.
Indeling is dat er 4 kamers in het huis zitten en 3 badkamers. De wasmachine staat in de badkamer op de bovenste verdieping, welke normaal gesproken wordt gebruikt door de enige kamer die op die verdieping ook zit. Ik heb mijn badkamer met 1 andere kamer op mijn verdieping. En op eerste verdieping zit nog een kamer met eigen badkamer. Het is echter niet ergens officieel geregeld van wie welke badkamer is, maar dit is dus logische keuze.
Probleem is nu dus dat hij waarschijnlijk kamer op bovenste verdieping wil verhuren incl eigen badkamer, waar dus al 4 jaar mijn (heb andere huisgenoten uitgekocht toen zij weggingen) wasmachine staat. Wasmachine kan nergens anders in huis staan (geen aansluitingen/ruimte op andere plekken). Zou betekenen dat ik hem moet verkopen (en van bovenste verdieping moet tillen) en voortaan nergens meer kan wassen.
Oplossing. Is er niks mogelijk op grond van gewoonterecht? Beschermt huurrecht mij op een of andere manier?
|