wat is een dicta ?
#1: wat is een dicta ? Auteur: A.G. Ton
Geplaatst: di 14 jun 2005 13:01
ik kom er niet helemaal uit wat nou precies een dicta is, hoe je dit het beste kan omschrijven.
En weet iemand wat het verschil is tussen een dicta en een uitspraak ( dit was een huiswerk vraag maar toen was ik er helaas niet )
|
#2: Auteur: Nemine contradicente
Geplaatst: di 14 jun 2005 15:25
Het dictum is de uitspraak van de Hoge Raad.
Dicta is het meervoud hiervan.
|
#3: Auteur: Michael Dekkers
Geplaatst: za 10 sep 2005 0:00
Niet zozeer de uitspraak... eerder de de beslissing
|
#4: Auteur: Duch
Geplaatst: za 10 sep 2005 14:26
Is het dictum van een uitspraak/vonnis/arrest niet gewoon de tekst van de beslissing ontdaan van alle tekstformaliteiten enzo? Dus zeg maar het middenstuk dat de daadwerkelijke beslissing en overwegingen bevat?
|
#5: Auteur: Michael Dekkers
Geplaatst: za 10 sep 2005 17:21
Het latijnse "Obiter dictum" betekent "terloops gezegd". Normaliter wordt het woord dictum - wat dus zo ie zo geen Nederlandse maar een Latijnse term is - gebruikt om de "beslissing" in een arrest aan te duiden. Ik kan het niet met voetnoten staven, maar dit is volgens mij het juiste antwoord.
|
#6: Auteur: jochem123
Geplaatst: di 13 sep 2005 16:06
Kijk eens in art. 8:70 Awb. Het is gewoon de beslissing in de uitspraak. Dus: onbevoegdheid, niet-ontvankelijkheid, ongegrondverklaring of gegrondverklaring.
|
#7: Auteur: Michael Dekkers
Geplaatst: di 13 sep 2005 19:28
Art. 8:70 luidt:
Code: |
De uitspraak strekt tot:
a. onbevoegdverklaring van de rechtbank,
b. niet-ontvankelijkverklaring van het beroep,
c. ongegrondverklaring van het beroep, of
d. gegrondverklaring van het beroep.
|
Dit zijn de uitspraken die in een bestuursrechtelijke procedure bij de rechtbank mogelijk zijn, omschreven in Hfd. 8 van de Awb. Dat is geen antwoord op de vraag wat een dictum is.
Een "uitspraak" van de rechter wordt vonnis genoemd, of arrest of tussenvonnis ed. Een dictum is de beslissing in een arrest van de HR. Ik weet zelfs niet of het ook geldt voor vonissen van de rechtbank bijvoorbeeld? Ik weet niet of men dan de beslissing ook als dictum aanduidt.
|
#8: Auteur: Nemine contradicente
Geplaatst: wo 14 sep 2005 7:20
#9: Auteur: Michael Dekkers
Geplaatst: wo 14 sep 2005 9:30
Hehe, een duidelijk antwoord! Waar heb je dat gevonden, in de laatste druk van het Juridische woordenboek stond ie niet
|
#10: Auteur: J.C.
Geplaatst: wo 14 sep 2005 11:32
|