niet wijzigingsbeding bij partneralimentatie
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: niet wijzigingsbeding bij partneralimentatie Auteur: dia BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 12:54
    —
Beste mensen,
Ik weet het niet meer. Als iemand die partneralimentatie ontvangt, waarvan bedrag en de loop is vastgelegd in een rechterlijke uitspraak, voorzien van een niet-wijzigingsbeding, mag dan bij een nieuw geregistreerd partnerschap van die persoon de alimentatie worden stopgezet? Ondanks dat niet-wijzigingsbeding dus?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 14:21
    —
Een geregistreerd partnerschap van de ontvangende persoon (jij dus)?

Ja, dan houdt het recht op partneralimentatie op.

#3:  Auteur: dia BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 14:46
    —
ondanks een niet wijzigingsbeding?
Moet een rechter zich daar niet over uitspreken? Zij heeft nl ook een en ander laten vastleggen.

#4:  Auteur: dia BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 17:39
    —
Ik vraag dit overigens omdat mij al tot twee keer toe door juridisch adviseurs is verzekerd dat het niet-wijzigingsbeding inhoudt dat veranderende omstandigheden niet van invloed zijn op de betaling van een en ander. Ook mijn geregistreerd partnerschap in beginsel niet. En dat ik dus recht blijf houden op alimentatie tot volgend jaar de termijn afloopt of een rechter anders beslist.
Advocaat van mijn ex-partner daarentegen gaat in op artikel 160, meen ik, van het BW. Ik heb dat artikel weliswaar gelezen maar snap de verhouding niet-wijzigingsbeding en wetsartikel niet helemaal. En de advocaat is natuurlijk niet te vertrouwen, zij handelt in het belang van mijn ex-partner.
Omdat ik nu totaal onverwacht - ik had op dat niet-wijzigingsbeginsel gerekend - wat maandelijks inkomen mis, wil ik het advies van mijn adviseurs opvolgen en het LbIO inschakelen. Maar is dat dan terecht of niet.
Bona Fides: kun jij me uitleggen hoe dat zit met de verhouding wetsartikel - niet- wijzigingsbeding?

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 20:10
    —
Ik sluit me aan bij de advocaat van je ex-partner. Een niet-wijzigingsbeding kan er niet toe strekken art. 1:160 BW buiten werking te stellen.

De beschikking van de rechter legt slechts de inhoud vast van de verplichting om levensonderhoud te verschaffen. Houdt de verplichting echter op door het aangaan van een geregistreerd partnerschap, dan maakt het wijzigingsbeding dat niet anders.

De in de beschikking genoemde termijn is de termijn bedoeld in art. 1:157 lid 3 BW. Die termijn heeft geen betekenis als het recht op partneralimentatie gelet op art. 1:160 BW komt te vervallen vóór het einde van de termijn. Wat het niet-wijzigingsbeding zegt is dat (onder meer) die termijn niet bij een latere rechterlijke uitspraak kan worden gewijzigd wegens gewijzigde omstandigheden. Dat laat echter onverlet dat het recht op partneralimentatie van rechtswege komt te vervallen door het aangaan van een nieuw geregistreerd partnerschap. Voor dat laatste is dus niet eens een rechterlijke uitspraak nodig.

Ik weet niet wat voor adviseurs je hebt, maar het lijkt me verstandig om op te passen met wat zij je adviseren...

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl