Samen met ex huurkontrakt / financiele problemen bij ex
#1: Samen met ex huurkontrakt / financiele problemen bij ex Auteur: Jeroen V
Geplaatst: do 08 sep 2011 11:27
Ik zal proberen zo goed en kort mogelijk 'mijn' situatie uit te leggen...
Ruim vier jaar geleden heb ik met mijn toenmalige vriendin een woning gehuurd waarbij we samen op het huurkontrakt staan als huurder. Drie jaar geleden zijn we uit elkaar gegaan en is zij, samen met onze zoon, in de woning blijven wonen. Ik heb de makelaar op de hoogte gebracht dat ik er niet meer woon, maar helaas wil de makelaar geen nieuw kontrakt maken met alleen mijn ex als huurder omdat ze niet genoeg inkomsten heeft.
De kale huur is vrij hoog, zo'n 900 euro per maand, en is door haar met moeite op te brengen. Het grote nadeel is dat ze langdurig werkloos is, en heeft ze nog maar twee maanden recht op een WW uitkering. Hierna komt ze in de bijstand, en zal ze de woning niet meer kunnen betalen.
Toen we uit elkaar gingen heb ik zelf de hoogte van de kinderalimentatie bepaald, deze is 450 euro per maand. Er is geen advocaat (of wie dan ook) aan te pas gekomen, ik ben gewoon dit bedrag gaan betalen toen we uit elkaar gingen. Dit bedrag is hoger dan de norm, maar ik heb er baat bij als ze in de genoemde woning kan blijven wonen. Het is een goede, kindvriendelijke buurt waar ik onze zoon graag zie opgroeien. Ik moet er niet aan denken dat hij in een 'slechte' buurt terecht komt. De relatie met mijn ex is overigens erg goed, en dat zou ik uiteraard graag zo willen houden.
Verder gaat onze zoon naar de kinderdagopvang, en daarvoor krijgt mijn ex toeslag. Ik weet niet precies hoeveel dit is, maar aangezien hij 4 dagen daar naar toe gaat ga ik ervan uit dat dit een hoog bedrag is. Als ik het goed heb begrepen moet ze dit jaar nog werk vinden, anders zal ze de kinderopvangtoeslag moeten terug betalen. Zoals ik al zei weet ik niet de exacte hoogte, maar ik vermoed dat dit al snel zo'n 500 a 600 euro per maand zal zijn.
Het doemscenario wat door mijn hoofd spookt is het volgende; ze komt in de bijstand en moet de kinderopvangtoeslag voor 2011 volledig terugbetalen. Er onstaat een huurachterstand, ze wordt haar huis uit gegooid en de kosten daarvan en de achterstallige huur worden vervolgens op mij verhaald. Ik heb het vage vermoeden dat het LBIO daar geen boodschap aan zal hebben waardoor ik ook de alimentatie zal moeten blijven betalen. Ik heb geen slecht salaris, maar ik hoef niet zo lang te rekenen om te realiseren dat ik dat echt niet ga redden.
Gelukkig is het nog lang niet zo ver, maar ik wil wel graag weten wat mijn mogelijkheden zijn voordat er grote problemen zijn. Vandaar dat ik wat vraagjes heb...
1) bestaat er een mogelijkheid om toch van dat huurkontrakt af te komen?
2) mocht een eventuele huurachterstand op mij verhaald worden, kan ik die dan verrekenen met de alimentatie, of steekt het LBIO daar een stokje voor als ze in de bijstand terecht zou komen?
3) als ik niet van het kontrakt af zou kunnen, kan ik dan de huur opzeggen? Of kan mij ex dat tegenhouden ook al kan ze het niet betalen?
4) moet ze inderdaad de kinderopvangtoeslag terug betalen? (ze heeft het gehele jaar niet gewerkt)
5) wie heeft er een geniaal idee hoe ik dit zo goed mogelijk zou kunnen oplossen
Al met al toch nog een redelijk lang verhaal geworden (en alvast mijn dank als je het doorgelezen hebt) Ik hoop dat alles duidelijk is. Mocht dit niet het geval zijn dan hoor ik dat uiteraard graag...
|
#2: Re: Samen met ex huurkontrakt / financiele problemen bij ex Auteur: bona fides
Geplaatst: do 08 sep 2011 13:08
Jeroen V schreef: | 1) bestaat er een mogelijkheid om toch van dat huurkontrakt af te komen? |
Door opzegging zoals bij iedere woninghuur. Alleen als je het gehuurd hebt voor "bepaalde tijd" en die bepaalde tijd is nog niet verstreken, zit je aan het contract vast tot het einde van die huurperiode. Dat is vast niet het geval.
|
#3: Auteur: Jet
Geplaatst: do 08 sep 2011 13:54
#4: Re: Samen met ex huurkontrakt / financiele problemen bij ex Auteur: Jeroen V
Geplaatst: do 08 sep 2011 14:28
Allebei bedankt voor je antwoord...
bona fides schreef: | Door opzegging zoals bij iedere woninghuur. Alleen als je het gehuurd hebt voor "bepaalde tijd" en die bepaalde tijd is nog niet verstreken, zit je aan het contract vast tot het einde van die huurperiode. Dat is vast niet het geval. |
Het is een kontrakt voor onbepaalde tijd. Als ik het me goed herinner was het een jaarkontrakt dat stilzwijgend is verlengd.
Waar het me dus met name om gaat is om ervoor te zorgen dat ik niet meer op het kontrakt sta, maar dat mijn ex de enige huurder wordt. Is dat mogelijk? Zoja, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Jet schreef: | http://www.scheidslijn.nl/kinderalimentatie-en-bijstand
Daar komt nog bij dat de kinderalimentatie wordt gekort op de bijstandsuitkering.
Geen idee hoeveel, maar ik gok dat het al gauw meer dan de helft zal zijn. |
Voor zover ik weet wordt de volledige kinderalimentatie gekort op de bijstandsuitkering...
Overigens is dat juist voor mij een probleem. Als mijn ex de huur niet meer zou kunnen opbrengen en er een huurschuld zou ontstaan, dan zal de verhuurder bij mij zijn geld komen halen. Ik heb het vermoeden dat ik dat niet zal kunnen verrekenen met de alimentatie, de LBIO zal gewoon de alimentatie (ok, wel volgens de norm) bij mij komen halen...
|
#5: Auteur: hilde12
Geplaatst: do 08 sep 2011 16:42
Voor kinderopvangtoeslag is een van de voorwaarden dat je werkt. Als je niet werkt is er kans op toelag als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Hebt dan recht op een gedeelte van de toeslag.
http://www.toeslagen.nl/particulier/kinderopvangtoeslag2011/kinderopvangtoeslag_wie_wat_wanneer/kinderopvangtoeslag_wie_wat_wanneer-14.html#P246_21885
Als ze dus het hele jaar niet gewerkt heeft, en volledige (op werkende ouders berekende) kinderopvang toeslag krijgt, moet ze in ieder geval een gedeelte terugbetalen. Voldoet ze niet aan de voorwaarden, dan had ze geen recht op de toeslag en zal ze alles terug moeten betalen.
Ze zal waarschijnlijk ook een gedeelte moeten terugbetalen als ze wel nog werk vindt. Er moet namelijk aangegeven worden of het hele jaar gewerkt is, en zo niet, welk gedeelte.
|
#6: Auteur: Jet
Geplaatst: do 08 sep 2011 20:05
Ik denk dat de beste oplossing is, dat de huur opgezegd wordt en dat er een passende, betaalbare huurwoning gezocht gaat worden.
Dan maar niet in zo'n gerenommeerde wijk. Er zijn vast ook wel wijken die goedkoper zijn en toch aan jullie verwachting kunnen voldoen.
Hier neem je iets... daar laat je wat. Zo is dat nu eenmaal.
Als beide partijen het financieel niet kunnen bolwerken, zal er gekozen moeten worden.
|
#7: Re: Samen met ex huurkontrakt / financiele problemen bij ex Auteur: bona fides
Geplaatst: do 08 sep 2011 22:29
Jeroen V schreef: | Het is een kontrakt voor onbepaalde tijd. Als ik het me goed herinner was het een jaarkontrakt dat stilzwijgend is verlengd. |
Dan is het nu tegen de laatste dag van iedere maand opzegbaar met een opzegtermijn van 1 maand.
Quote: | Waar het me dus met name om gaat is om ervoor te zorgen dat ik niet meer op het kontrakt sta, maar dat mijn ex de enige huurder wordt. Is dat mogelijk? Zoja, hoe krijg ik dat voor elkaar? |
Als jullie getrouwd waren, is je vrouw wettelijk medehuurder en wordt ze automatisch huurder wanneer jij de huur hebt opgezegd. Zie art. 7:266 BW.
Kan ze de huur niet betalen, dan zal ze daar uiteraard niet kunnen blijven wonen.
|
|