Arrestatieteam maakt een fout, aanklagen?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Arrestatieteam maakt een fout, aanklagen? Auteur: Rose_ BerichtGeplaatst: zo 28 aug 2011 15:56
    —
Op het moment dat een arrestatieteam een verkeerde 'verdachte', oppakt op een niet bepaalde zachte wijze wat kun je dan als burger doen?

Het om een kennis die onverwachts in de nacht werd besprongen en een zak over het hoofd werd gebonden en in een busjes werd gegooid.
Dit alles geheel onterecht...

Nadat de het team zijn identiteitsbewijs zag, was hij vrij om te gaan...

wat kan de burger in zo'n gevoel doen?
degene is nog erg in shock, praat of eet niet..

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 28 aug 2011 16:17
    —
Tenzij er lichamelijke schade is of gediagnosticeerd psychisch letsel, is er geen ruimte voor immateriële schadevergoeding (smartengeld). Blijft over financiële schade, maar die is er waarschijnlijk ook niet.

Paar dagen rustig aan doen. Vervelende dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.

#3:  Auteur: sabri BerichtGeplaatst: zo 28 aug 2011 20:33
    —
bona fides schreef:
Tenzij er lichamelijke schade is of gediagnosticeerd psychisch letsel, is er geen ruimte voor immateriële schadevergoeding (smartengeld). Blijft over financiële schade, maar die is er waarschijnlijk ook niet.

Paar dagen rustig aan doen. Vervelende dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.

Je hebt bijna altijd gelijk Bona, maar in dit geval ben ik van mening dat je een beetje kort door de bocht bent.

Het "slachtoffer" heeft een aantal opties:

- de officiele klachtenprocedure bij het politiekorps volgen: elke politiekorps heeft een klachtenfunctionaris die redelijk onafhankelijk onderzoek doet

- klagen bij de burgemeester: de burgemeester kan een bemiddelende rol spelen. Meestal zal deze je echter doorverwijzen naar de klachtenfunctionaris bij het politiekorps

- helpt dat ook niet, dan kan je een civiele procedure aanspannen wegens een onrechtmatige daad. De vraag is of de politie redelijkerwijs wel of geen reden had om aan te nemen dat het slachtoffer de gezochte verdachte was.

- als allerlaatste middel is er ook nog de ombudsman. Deze kijkt onpartijdig naar het gedrag van de overheid jegens de burger.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2011 13:37
    —
Klagen is hier zeker een mogelijkheid.

Maar... gaat het hier wel om iets klachtwaardigs? De politie heeft een onschuldig persoon opgepakt, maar misschien op goede gronden (die pas achteraf niet goed bleken).

Verder neem ik aan dat de politie netjes haar verontschuldigingen heeft aangeboden.

Als ik het op één van beide punten mis heb, is het indienen van een klacht inderdaad de aangewezen weg. Bij ontevredenheid over de klachtafhandeling is er de ombudsman.

Het nut van een civiele procedure zie ik niet, tenzij er schade is.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl