Collegegeld en onderscheid op leeftijd
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Collegegeld en onderscheid op leeftijd Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 11:29
    —
Zie oordeel Cie. Gelijke Behandeling

Wat denken jullie: moeten wij "oudjes" nu zelf protesteren bij onze eigen universiteiten? Ik heb net de machtiging voor afschrijving van het bedrag ondertekend ... Sad

#2:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 11:32
    —
Wel een toffe uitspraak! Als je er zo over nadenkt slaat het inderdaad eigenlijk nergens op!

#3:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 11:33
    —
Jep. Daar ziet het wel naar uit. De uitspraak is een advies tussen partijen en is niet bindend. Ik denk dat het feit dat je zelf die afschrijving hebt ondertekent niet uitmaakt. Ze kunnen toch moeilijk van je verlangen dat je dan maar niet studeert.

#4:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 12:05
    —
Het slaat ook nergens op. Aanvankelijk dacht ik altijd dat het een soort "boete" was voor te lang studeren (ben nl. al 7 jaar klant geweest van Stufi), maar het heeft puur met leeftijd te maken.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 16:05
    —
Interessant! Ook gezien mijn leeftijd ja Smile.

Een tijdje terug heb ik al eens rondgesurfd op zoek naar informatie. Wat ik toen vond waren vooral argumenten dat het een gerechtvaardigd doel is etc., waar hier dus korte metten mee lijkt te worden gemaakt (ik moet het nog even goed lezen).

De Universiteit Leiden vraagt maar liefst het dubbele collegegeld aan 30+ studenten, dus nog heel wat meer dan waar de Universiteit van Amsterdam voor op de vingers wordt getikt. Ik betwijfelde al sterk dat dit zomaar kan (weliswaar dankzij de in het inmiddels bijna afgeronde eerste studiejaar opgedane inzichten).

De vraag is wel, hoe verder. Moet iedereen bezwaar gaan aantekenen? Ik kreeg deze week ook de inschrijfformulieren voor het volgend jaar weer binnen, maar heb ze nog even aan de kant gelegd, met in mijn achterhoofd dat ik dit nog eens nader wilde uitzoeken.

Heeft dit oordeel van de Commissie eigenlijk een datum? Ik zie alleen "2005-96".

#6:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 16:08
    —
Quote:
Aldus gegeven te Utrecht op 7 juni 2005 door mr. A.G. Castermans, voorzitter, mr. Ch.M. van der Bas en mr. M. Zwamborn, leden van de Commissie Gelijke Behandeling, in tegenwoordigheid van mr. S.B. Hester, secretaris.

Je moet even op de link naar Volledig oordeel klikken (die staat net boven de samenvatting).

Overigens is het onderscheid destijds goedgekeurd door onze Tweede Kamer ...

#7:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 17:03
    —
tikSimone schreef:
Je moet even op de link naar Volledig oordeel klikken (die staat net boven de samenvatting).

Ah inderdaad. Ik had wel op de link geklikt, maar alleen helemaal bovenaan en helemaal onderaan gekeken Smile. Mooi, het is dus echt heel recent, dit lijkt erg bruikbaar.

Quote:
Overigens is het onderscheid destijds goedgekeurd door onze Tweede Kamer ...

Ja klopt. Er zijn dacht ik ook kamervragen gesteld toen duidelijk werd dat universiteiten ook daadwerkelijk onderscheid maakten, en het antwoord was dat dit onderscheid gerechtvaardigd was. Tenminste, zoiets staat me bij toen ik een maand geleden naar informatie zocht.

De WGBL implementeert zo te zien Europese richtlijn 2000/78. Vandaar waarschijnlijk dat de Commissie verwijst naar uitspraken van het HvJ EG.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 17:35
    —
Aangenomen dat dit oordeel 'stand' houdt (het is inderdaad niet bindend), maakt het wel gelijk een einde aan iedere poging van Rutte om het collegegeld voor 30+ en niet-Nederlanders op te schroeven naar 6500 euro.

#9:  Auteur: A.G. Ton BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 18:39
    —
Zou toch eigenlijk van de zotte zijn dat je meer moet gaan betalen als je ouder bent. Waarom ??. Als ik even uit eigen ervaring mag praten.

De 1e jaars ( in de meeste gevallen een stuk jonger ) laten hun troep overal slingeren, gevolg er moeten schoonmakers meer uren maken om dit allemaal op te ruimen,gevolg meer kosten.

De 1e jaars zijn een stuk wilder in de college zalen dan de ouder jaars studenten. Gevolg een leraar wordt meer belast kan daardoor minder studenten helpen, wat er weer voor zorgt dat er een lager gemiddelde wordt gehaald. De docent is meer bezig met het begeleiden van studenten en heeft daarom geen tijd voor de administratie ( nakijken, cijfers doorgeven, onderzoek ) waar door hij moet of overwerken of in zijn eigen tijd dit gaan doen. Gevolg is dus meer kosten als er wordt overgegaan op overwerken, meer stress als de prive tijd van de docent er aan gaat. Hier uit vloeid weer het gevolg van arbeidsongeschiktheid wat tevens weer vloeid in nog meer kosten.

Dit zijn al in mijn ogen 2 punten waarom jongeren studenten meer geld kosten dan ouderen studenten. Tevens zijn er een hoop 30+ die nu thuis zitten zonder opleiding of eentje die niet toereikend is. Wat gaan deze mensen nu doen, naar het LOI en daar maar een opleiding bestellen.
Niks ten nadelen van de thuisstudie aanbieders, maar ik ga toch eerder voor het echte werk.

#10:  Auteur: Ingeborg BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 18:46
    —
aha... No smile

#11:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 19:13
    —
Hihi... ik vind 'm wel creatief gevonden, A.G. Ton .... grijns....

Maar goed, je universiteit biedt hetzelfde produkt en het is gek dat er dan ineens van een prijsdifferentiatie sprake is. Overigens is dat gek genoeg tussen universiteiten onderling ook het geval, want de collegegelden verschillen nogal.

Misschien moet ik nog even fink doorstuderen om dit allemaal te begrijpen Rolling Eyes

#12:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2005 19:54
    —
tikSimone schreef:
Maar goed, je universiteit biedt hetzelfde produkt en het is gek dat er dan ineens van een prijsdifferentiatie sprake is.

65+ pas! Mr. Green

#13:  Auteur: Duch BerichtGeplaatst: ma 13 jun 2005 9:42
    —
A.G. Ton schreef:
De 1e jaars ( in de meeste gevallen een stuk jonger ) laten hun troep overal slingeren, gevolg er moeten schoonmakers meer uren maken om dit allemaal op te ruimen,gevolg meer kosten.

De 1e jaars zijn een stuk wilder in de college zalen dan de ouder jaars studenten. Gevolg een leraar wordt meer belast kan daardoor minder studenten helpen, wat er weer voor zorgt dat er een lager gemiddelde wordt gehaald. De docent is meer bezig met het begeleiden van studenten en heeft daarom geen tijd voor de administratie ( nakijken, cijfers doorgeven, onderzoek ) waar door hij moet of overwerken of in zijn eigen tijd dit gaan doen. Gevolg is dus meer kosten als er wordt overgegaan op overwerken, meer stress als de prive tijd van de docent er aan gaat. Hier uit vloeid weer het gevolg van arbeidsongeschiktheid wat tevens weer vloeid in nog meer kosten.

Inderdaad: No smile Right....

#14:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2005 15:23
    —
Lang leve de vrijheid... 18 jaar, een paar jaar reizen, een paar jaar meedraaien in het arbeidsproces, ervaring op doen, wijzer en stabieler worden en dan studeren. Oh nee te oud... geen centjes. Nah ja dan maar lekker met mijn hoge IQ achter de lopende band. Dat IQ wordt dan vanzelf lager en lager, dus uiteindelijk kan ik staatssecretaris van onderwijs worden Twisted Evil !

#15:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 27 jun 2005 15:25
    —
marcel schreef:
Lang leve de vrijheid... 18 jaar, een paar jaar reizen, een paar jaar meedraaien in het arbeidsproces, ervaring op doen, wijzer en stabieler worden en dan studeren. Oh nee te oud... geen centjes. Nah ja dan maar lekker met mijn hoge IQ achter de lopende band. Dat IQ wordt dan vanzelf lager en lager, dus uiteindelijk kan ik staatssecretaris van onderwijs worden Twisted Evil !

Je kunt ook werken *en* studeren, deden ze vroeger ook en het lukt mij ook heel aardig Smile

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 5

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl