Vreemde arbeidsregels
#1: Vreemde arbeidsregels Auteur: roedels
Geplaatst: vr 22 jul 2011 19:47
Beste lezers,
Vandaag ging ik solliciteren bij een groot telecom bedrijf in Nederland. Ik ben hopeloos op zoek naar een baan en geld, maar wat ik nu toch te horen kreeg?
- Werknemer mag in 1 jaar slechts 3x te laat komen of ziek zijn. Anders volgt er automatisch ontslag.
- Ik moet een training volgen van 6 weken. De trainingen zijn nu en dan gepland en duren vaak een uur of 4 (soms zelfstudie van 4 uur). Tussen door werk ik al dan niet begeleid.
Ook daar geld de regel dat als ik ziek ben/word of te laat kom ik kan fluiten naar mijn centen.
Nu heb ik eigenlijk al meteen nachtmerries van een missende bus of een migraine aanval in week 6. Het kan toch niet waar zijn dat je alle weken braaf komt opdagen en dat als je dan een keer te laat komt of wat dan ook dat je direct ontslagen wordt en je je geld niet meer krijgt?
Overigens is het een 0-urencontract en krijg ik het contract via een uitzendbureau. Ik moest tekenen dat ik daar een jaar zal blijven werken anders volgen er ook santies die overigens niet beschreven waren. De cursus wordt gewoon gegeven op het kantoor (klantcontact centrum) dus niet door een speciaal ingehuurd bedrijf etc.
stiekem zit ik te hopen dat ze maar wat bluffen, want sinds wanneer wordt er in een contract vastgelegd hoe vaak je ziek mag zijn in een jaar?
|
#2: Auteur: Jet
Geplaatst: vr 22 jul 2011 20:45
|
Ai!! Rukt het communisme nu al op? Heb je getekend?
|
#3: Re: Vreemde arbeidsregels Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 22 jul 2011 21:02
| roedels schreef: | | - Werknemer mag in 1 jaar slechts 3x te laat komen of ziek zijn. Anders volgt er automatisch ontslag. |
Dat kan alleen door je op staande voet te ontslaan, en dat kan alleen als daar een "dringende reden" voor is. Of 3x te laat komen zo'n reden oplevert zal afhangen van de omstandigheden. In ieder geval ben je gewaarschuwd.
| Quote: | | en dat als je dan een keer te laat komt of wat dan ook dat je direct ontslagen wordt en je je geld niet meer krijgt? |
Staat er toch ook niet?
| Quote: | | stiekem zit ik te hopen dat ze maar wat bluffen, want sinds wanneer wordt er in een contract vastgelegd hoe vaak je ziek mag zijn in een jaar? |
Dat staat er al helemaal niet.
|
#4: Re: Vreemde arbeidsregels Auteur: roedels
Geplaatst: vr 22 jul 2011 21:37
Dat staat er wel, maar dat heb ik er niet bijgetypt, omdat ik anders 10 kantjes moet overtypen! Er staat namelijk overal wel weer een opvallend stuk
Maar niemand weet dus of het inderdaad zo is dat als ik tijdens de trainingstijd te laat komt ik geen recht meer heb op mijn loon van die 6 weken>?
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 22 jul 2011 22:52
|
Ik heb je vraag al beantwoord.
|
#6: Auteur: DENNIS79
Geplaatst: ma 25 jul 2011 9:33
Als je hebt gewerkt, dan heb je recht op loon. Dat kan niet achteraf teruggevorderd worden of niet uitbetaald worden.
In principe kun je ook niet ontslagen worden als je je drie keer ziek meldt. Drie keer te laat komen zou eventueel nog wel kunnen gelden als een dringende reden voor ontslag, echter geldt daarbij wel dat er een bepaalde mate van proportionaliteit in acht moet worden genomen. Zo scheelt het nogal of dat jij 30 minuten te laat komt vanwege een gemiste aansluiting, of dat jij je twee uur verslapen hebt.
Het grootste probleem is echter dat jij via een uitzendbureau te werk wordt gesteld. Zoals je (wellicht) weet kan een arbeidsovereenkomst met een uitzendbeding in de eerste periode op elk moment met een zeer korte opzegtermijn worden beëindigd. Voor zo'n beëindiging is niet noodzakelijk een reden vereist. In principe zouden ze je dus ook al kunnen ontslaan als je maar één keer te laat komt, of zelfs indien je nog nooit te laat bent gekomen. Tevens krijg je vanwege het 0-uren uitzendcontract geen loon bij ziekte.
Bovenstaande is allemaal niet zo erg om tijdelijk geld te verdienen, maar het lijkt mij inderdaad geen baan met een behoorlijke zekerheid van inkomsten.
|
|