scheiding
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: scheiding Auteur: hortie BerichtGeplaatst: di 14 jun 2011 19:49
    —
Ik lig midden in een scheiding en alle onderhandelingen doen wij met een mediater advocaat. Deze heeft alle berekeningen gedaan om kinder en partneralimentatie te berekenen. Wij hebben nog steeds een gezamelijk woning die ik tzt volledig zal overnemen, de afkoopsom moet nog worden berekend. Ik woon in de gezamelijke woning en mijn man woont in een huurhuis.
De aflossing van de hypotheek wordt op dit moment naar ratio verdeeld (66%/34%). Mijn man vindt nu de alimentatieberekeningen niet kloppen, hij wil dat de berekening wordt gedaan op voor hem betrekking hebbende fictieve woonlasten (identiek aan die van mij), echter mijn beredenering een ook die van onze mediater advocaat stelt dat er geen rekening kan worden gehouden met fictieve woonlasten ?
Mijn man zegt nu gesproken te hebben met een andere advocaat die hem meldt dat dit wel degelijk kan en daardoor de alimentatiebedragen omlaag kunnen.
Mijn vraag is dus klopt het dat je fictieve woonlasten kunt opgeven, zodat de alimentatie berekening omlaag gaat ?
Bedankt voor uw snelle reactie.

#2:  Auteur: LV BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 10:30
    —
Hallo Hortie,

Als de woonlasten bekend zijn, dan wordt daar normaliter rekening mee gehouden bij het berekenen van de draagkracht. Als de toekomstige woonlasten niet bekend zijn - bijvoorbeeld omdat de onderhoudsplichtige nog niet over vaste woonruimte beschikt - dan wordt meestal rekening gehouden met de in redelijkheid te verwachten woonlasten.

Ik begrijp dat je aanstaande ex een huurwoning bewoont. Als dit tijdelijke woonruimte betreft, dan lijkt het mij redelijk om rekening te houden met toekomstige woonlasten. Je aanstaande ex zou mogelijk ook in afwachting kunnen zijn van een eventuele overbedelingsuitkering cq notariële toedeling van zijn aandeel in de woning aan jou, waarna hij zelf iets zal kunnen kopen. Als van een dergelijke situatie sprake zou zijn lijkt het mij redelijk om rekening te houden met de te verwachten woonlasten, waarbij de fictieve lasten natuurlijk wel in verhouding tot het inkomen berekend dienen te worden.

Heeft je ex een prima woning, zijn de lasten in verhouding tot zijn inkomen en zijn er geen redenen voor verhuizing op korte termijn, dan lijkt mij dat rekening gehouden zal moeten worden met de huidige woonlasten.

#3:  Auteur: hortie BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 10:40
    —
Wat wordt verstaan onder tijdelijk ?
Hij huurt sinds 1 februari en is het hele huis aan het opknappen. Nieuwe keuken, kinderkamers aanpassen en inrichten, nieuwe vloer, behangen, etc. Vermoed dat hij daar toch zeker een paar jaar zal blijven wonen.

Hortie

#4:  Auteur: LV BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2011 11:03
    —
Ik denk dat je het antwoord hiermee zelf geeft. Iemand met verhuisplannen zou normaliter immers niet aan een dergelijk grote verbouwing beginnen. Gaat het om kinderalimentatie, dan zou ik zeggen dat de daadwerkelijke woonlasten in aanmerking genomen dienen te worden.

Gaat het om partneralimentatie, dan kan ik mij voorstellen - ook nu jullie in een mediationtraject verkeren - dat de in aanmerking te nemen woonlasten onderdeel kunnen uitmaken van de onderhandelingen over het totaalplaatje.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl