revindiceren bij houderschap
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: revindiceren bij houderschap Auteur: Rambot2040 BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011 0:55
    —
Ik weet dat als een burger bezitter is geworden van gemeentegrond de gemeente kan revindiceren (5:2 BW). Maar kan de gemeente ook haar grond terug eisen als het gaat om houderschap?

#2: Re: revindiceren bij houderschap Auteur: JcdeJong BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 12:07
    —
Rambot2040 schreef:
Ik weet dat als een burger bezitter is geworden van gemeentegrond de gemeente kan revindiceren (5:2 BW). Maar kan de gemeente ook haar grond terug eisen als het gaat om houderschap?

Lijkt me wel, zolang de gemeente gewoon eigenaar is van die grond.

#3: Re: revindiceren bij houderschap Auteur: Laurens02 BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 12:48
    —
Rambot2040 schreef:

Revindicatie = 5:2 BW = De eigenaar van een zaak is bevoegd haar van een ieder die haar zonder recht houdt, op te eisen.

Is het houderschap van de burger gebaseerd op enig recht (bijv. huur- of pachtovereenkomst) dan zal de revindicatie niet mogelijk zijn. Is het gebaseerd op 'ik dacht dat dat wel mocht' dan is revindicatie mogelijk.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl