Beslaglegging NL-object in Turkije?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Beslaglegging NL-object in Turkije? Auteur: Frankster69 BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 11:16
    —
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag waar ik al geruime tijd mee worstel. Ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien.

Het gaat om de volgende situatie. Stel er is hier in Nederland is een civiele procedure gaande (bodemprocedure) tussen twee partijen. In verband daarmee wil de ene partij beslag laten leggen op een vermogensobject dat onder de Nederlandse vlag valt, maar zich in Turkije bevind.

Wij hebben hierover diverse advocaten gesproken, maar die schijnen allemaal een ander verhaal te hebben. Hoe kun je dit het beste doen? Alle advies is welkom.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 13:42
    —
Gaat het om een schip?

#3:  Auteur: Frankster69 BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 14:30
    —
Het is een vraag die opkwam bij een studiegroep waar ik in deelneem. We hadden het over juridische zaken die over de grenzen van de EU reiken.

In het geval van een huis ligt het anders, daar dit weliswaar in eigendom kan zijn van een Nederlander, maar onder de Turkse vlag valt.

De vraag waar we mee worstelen is inderdaad hoe dat dan zit bij een schip. Een schip is Nederlands grondgebied, een auto niet.

Hoe is dat eigenlijk als het om een vliegtuig zou gaan?

We kwamen er niet uit, en hebben een aantal advocaten om raad gevraagd, maar krijgen van vrijwel elke advocaat een ander antwoord.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2011 14:52
    —
Ik denk niet dat er hier een relevant verschil is met een huis in Turkije. Het vonnis van de rechter levert geen titel op die in Turkije kan worden geëxecuteerd. Er zal op één of andere manier een in Turkije geldige titel moeten worden verkregen. Met die titel kun je vervolgens naar het Turkse equivalent van de gerechtsdeurwaarder om beslag te leggen op het schip. Dat het schip niet onder de Turkse vlag vaart lijkt me verder geen probleem.

#5:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: za 30 apr 2011 12:10
    —
Bedoel je of het mogelijk is om beslag te leggen op een schip onder NL vlag in het buitenland, zonder inmenging van het betreffende buitenland? Het vlagbeginsel heeft vooral betekenis in een strafrechtelijk kader, nml dat strafrechtelijke bepalingen uit de NL wet ook gelden op schepen die onder NL vlag varen. Vlagbeginsel is een uitbreiding van de rechtsmacht, niet van NL grondgebied.

De rechtsmacht wordt uitgebreid maar het levert de NL overheid geen bevoegdheid op om op buitenlands grondgebied op te treden. Medewerking van het land waar het betreffende schip ligt is noodzakelijk voor de toepassing.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl