Bedrijfsongeval?? Diefstal??
#1: Bedrijfsongeval?? Diefstal?? Auteur: dame
Geplaatst: wo 13 apr 2011 20:07
Wie wat wat de volledige omschrijving is van een bedrijfsongeval en waar staat dat? En waar valt diefstal onder? Als op het werk is gestolen, valt diefstal dan onder een bedrijfsongeval???
Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet.
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 13 apr 2011 21:12
Waarom moet je dat weten? Heb je een wetsartikel of ander soort bepaling waarin de term "bedrijfsongeval" voorkomt, en wil je weten of een bepaalde situatie onder die term valt?
Afgaande op de normale betekenis van deze woorden valt "diefstal op het werk" natuurlijk niet onder "bedrijfsongeval".
|
#3: Auteur: hilde12
Geplaatst: wo 13 apr 2011 21:14
Een arbeidsongeval wil zeggen dat er een ongeval plaatsvindt bij of als gevolg van werkzaamheden.
Heeft dus niets te maken met diefstal.
|
#4: Auteur: dame
Geplaatst: wo 13 apr 2011 21:16
Ik heb dit nodig voor mijn scriptie bij mijn onderzoeksvraag waarbij ik onderzoek zal doen naar de schadeclaims van werknemers bij een bedrijfsongeval. Hierbij wil ik diefstal er ook in verwerken, maar weet niet hoe.
|
#5: Auteur: hilde12
Geplaatst: wo 13 apr 2011 21:18
Waarom zou je diefstal erin willen verwerken???
Heeft toch totaal niets met bedrijfsongevallen te maken?
Edit: google trouwens op bedrijfsongevallen en je kunt daar een heleboel sites vinden met informatie.
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 13 apr 2011 21:23
Gaat het je om art. 7:658 BW? Ga dan uit van de tekst van het artikel, niet van een term die in dat artikel in het geheel niet voorkomt.
|
#7: Auteur: dame
Geplaatst: wo 13 apr 2011 21:47
diefstal moet er zelfs in verwerkt worden. Het is voor een bedrijf. En ja het gaat in zekere zin ook om artikel 7:658BW maar het gaat hier niet om het begrip zorgplicht. Het gaat om de afhandeling van elke schadeclaim. een werknemer kan namelijk een claim bij de werkgever neerliggen over diefstal op werk of tijdens een ongeval op werk.. In mijn onderzoeksvraag moet het worden verwerkt... dus hoe kan de afhandeling van een schadeclaim van een werknemer bij een bedrijfsongeval en ..(hier moet dus diefstal er ook in verwerkt worden)...
|
#8: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 13 apr 2011 22:02
dame schreef: | Het gaat om de afhandeling van elke schadeclaim. een werknemer kan namelijk een claim bij de werkgever neerliggen over diefstal op werk of tijdens een ongeval op werk.. |
Op welke grond denkt hij die schade te kunnen claimen?
|
#9: Auteur: dame
Geplaatst: do 14 apr 2011 7:17
Op grond van de zorgplicht van de werkgever
|
#10: Auteur: hilde12
Geplaatst: do 14 apr 2011 9:24
Quote: | Het gaat om de afhandeling van elke schadeclaim. een werknemer kan namelijk een claim bij de werkgever neerliggen over diefstal op werk of tijdens een ongeval op werk. |
Ok.. nu wordt het duidelijk.
Maar dan heb je het dus over twee verschillende schadeclaims: één ivm een ongeval, wat letselschade is, en één ivm diefstal.
Dit zullen echter wel twee verschillende trajecten zijn, die je niet echt met elkaar kan vergelijken.
Maar wat wil je hier nu precies over weten, want zelfs nu ik bovenstaande weet, begrijp ik nog steeds niet wat je nu wil weten...
Quote: | Wie wat wat de volledige omschrijving is van een bedrijfsongeval en waar staat dat? En waar valt diefstal onder? Als op het werk is gestolen, valt diefstal dan onder een bedrijfsongeval??? |
Een wettelijke omschrijving van bedrijfsongeval bestaat niet, diefstal staat in wetboek van strafrecht.
Maar denk niet dat dit de antwoorden zijn die je zoekt
|
#11: Auteur: dame
Geplaatst: do 14 apr 2011 9:57
Oke nou het zit als volgt.
Ik ben dus bezig met mijn scriptie, maar zit in de knoop met het onderzoeksvraag. Het onderzoeksvraag moet uiteindelijk lijden tot een procedureregel waarbij het bedrijf weet wat ze moeten doen op het moment dat een werknemer schade heeft opgelopen en of zij daarvoor uberhaupt aansprakelijk zijn.
Beroepsziekte, bestuursaansprakelijkheid hoeft niet te worden behandeld, maar wel schade aan de werknemer bij een bedrijfsongeval (moet hier dan echt alleen letsel bestaan), schade tijdens woon-werkverkeer en diefstal. Dat moet dus dan verwerkt worden in een soort van handleiding waarbij de behandelaar weten wat ze moeten doen als de werknemer schade heeft.
In mijn onderzoek zal ik art. 7:658 BW behandelen. Nou heb ik begrepen dat diefstal op het werk mogelijk onder dat artikel zou kunnen zijn.
Ook heb ik dus begrepen dat diefstal echt niet onder het begrip bedrijfsongeval kan vallen.
Het is voor mij ook lastig vandaar dat ik hier hulp heb gevraagd, want ik kom er niet uit.
Ik hoop dat het nu duidelijk is en dat ik antwoord hierop krijg.
|
#12: Auteur: dame
Geplaatst: do 14 apr 2011 9:59
Overigens zal ik ook andere artikel behandelen... van onrechtmatige daad en goed werkgeverschap
|
#13: Auteur: LVR
Geplaatst: do 14 apr 2011 10:01
Ik zie de connectie tussen het aspect diefstal en de onderzoeksvraag niet.
Hoe kan een werknemer -die een diefstal op de werkvloer pleegt- de werkgever voor zijn eigen stommiteit aansprakelijk stellen?
|
#14: Auteur: hilde12
Geplaatst: do 14 apr 2011 10:04
De werknemer lijdt schade indien er op de werkvloer iets van hem/haar gestolen wordt.
|
#15: Auteur: LVR
Geplaatst: do 14 apr 2011 10:43
Het is duidelijk.
|
|