Is kinderalimentatie erfbaar?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

#1: Is kinderalimentatie erfbaar? Auteur: punthoofd BerichtGeplaatst: za 09 apr 2011 17:23
    —
Casus:
- de moeder van het kind is overleden
- kind woont bij stiefvader die het gezag (na overlijden van moeder) door rechter toegewezen heeft gekregen
- biologische vader betaalde op grond van beschikking rechtbank onderhoudsbijdrage (KA) tbv kind
- ten tijde van beschikking was stiefvader niet in beeld
- hoogte KA is nooit gewijzigd omdat huwelijk tussen moeder en stiefvader bewust verzwegen is

Vragen:
- Valt de, ten gunste van moeder, vastgestelde KA onder het erfrecht? (oftewel kan de stiefvader zich rechten ontlenen aan een 'ten gunste van' verleende beschikking?)
- Dient de stiefvader, nu het gezag aan hem is toegekent, een nieuw verzoek tot vaststelling in te dienen?
- Is verhaal van de jarenlang teveel betaalde KA (gewijzigd gezinsinkomen) door biologische vader mogelijk?

Alvast bedankt jullie reactie!

mvg
Punthoofd

#2: Re: Is kinderalimentatie erfbaar? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2011 20:46
    —
Quote:
- Valt de, ten gunste van moeder, vastgestelde KA onder het erfrecht? (oftewel kan de stiefvader zich rechten ontlenen aan een 'ten gunste van' verleende beschikking?)

Al kan ik niet direct een bron geven, het lijkt me volstrekt uitgesloten dat het recht op de vastgestelde KA overgaat op de erfgenamen.

Quote:
- Dient de stiefvader, nu het gezag aan hem is toegekent, een nieuw verzoek tot vaststelling in te dienen?

Ja. Ik neem aan dat het gaat om voogdij, niet gezag?

Quote:
- Is verhaal van de jarenlang teveel betaalde KA (gewijzigd gezinsinkomen) door biologische vader mogelijk?

Het valt te proberen (verzoek om herziening van de KA met terugwerkende kracht), maar ik durf niet te zeggen hoeveel kans zoiets maakt.

Rechtenforum.nl -> Actualiteiten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl