Mijn man blijkt niet de biologische vader van zijn dochter
#1: Mijn man blijkt niet de biologische vader van zijn dochter Auteur: wicked witch
Geplaatst: vr 08 apr 2011 12:26
Mijn man heeft bij zijn ex 2 kinderen, althans dat dacht hij. De ouste is zeker weten van hem want dat kan je ook duidelijk zien. Ten tijde dat zij zwanger raakte van de 2e hield zij er ook een ander op na, zij beweerde echter dat na 1 keer sex mijn man de vader is van haar jongste kind. Nu is gebleken dat zij het al een tijdje met die andere man hield dus de kans dat hij de vader van dat kind is is veel aannemelijker dan dat mijn man dat is. Dit weet hij sinds kort. Dat kind is inmiddels 10 jaar en mijn man moet er wel elke maand alimentatie voor betalen. Dat ,kind is wel binnen het huwelijk geboren. Mijn man heeft uiteraard geen trek in om voor een kind van een ander te betalen mocht dat zo zijn. Kan hij een DNA test eisen en als blijkt dat hij inderdaad de vader niet is een procedure ontkenning vaderschap beginnen? Omgang met zijn kinderen heeft hij niet, zijn ex houdt ze weg en stookt ze ook tegen ons op,
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 08 apr 2011 13:46
Zie art. 1:200 BW. Je man heeft een jaar de tijd om bij de rechter een verzoek in te dienen vanaf het moment dat hij bekend is geworden met het feit dat hij vermoedelijk niet de biologische vader van het kind is.
Je man zal moeten bewijzen dat hij niet de vader is (en dat hij dit aanvankelijk niet wist). Als hij één en ander voldoende aannemelijk maakt en de moeder de feiten betwist zal de rechter vermoedelijk een DNA-test vragen. Werkt de moeder daar niet aan mee, dan kan de rechter daar conclusies uit trekken. Hoe dit allemaal precies zal lopen valt nu niet te zeggen, dat hangt in hoge mate af van de precieze omstandigheden en van hoe de rechter er tegenaan kijkt.
|
|