ontslagaanvr. tijdens ziektewet
#1: ontslagaanvr. tijdens ziektewet Auteur: rina.hermsen
Geplaatst: vr 01 apr 2011 10:18
Wegens overbelasting/slijmbeursontsteking/rsi ben ik 9 mnd arbeidsongeschikt en zit nog in de ziektewet.
Nu is er een ontslagaanvraag naar het UWV wegens reorganisatie op bedrijfseconomische redenen.
Er worden 4 medewerkers ontslagen.
Men zegt me niet te ontslaan wegens ziekte waar ik toch sterk mijn twijfels over heb. Er is een sociaal plan opgesteld, maar omdat ik nog zeker niet aan het werk kan vraag ik me af of ze mij wel kunnen ontslaan ?
|
#2: Auteur: JRH
Geplaatst: vr 01 apr 2011 13:02
Beste Rina,
Er geldt inderdaad een ontslagverbod tijdens ziekte.
Bij een ontslag wegens bedrijfseconomische redenen, indien het UWV deze vergunning verstrekt, kan er echter toch - ondanks het ontslagverbod - worden overgegaan tot een rechtsgeldig ontslag (eventueel door middel van een sociaal plan).
Belangrijk is evenwel dat dit niet geschied WEGENS ziekte, maar wegens bedrijfseconomische redenen. Om te bepalen welke medewerkers kunnen worden ontslagen hanteert het UWV een aantal criteria. Deze zijn terug te vinden op www.uwv.nl.
Het is dus maar de vraag of u op basis van deze criteria zou worden geselecteerd voor ontslag. Mocht dat wel het geval zijn, dan kunt u altijd nog overwegen om een vordering in te stellen op basis van kennelijk onredelijk ontslag met de eis van schadevergoeding.
Mvg,
JRH
|
#3: Auteur: DENNIS79
Geplaatst: vr 01 apr 2011 13:33
Een nadere nuancering van het vorige antwoord is op zijn plaats.
1. Als er daadwerkelijk ontslagaanvragen ingediend zijn bij het UWV, worden de betrokken medewerkers zo snel mogelijk (in principe de daaropvolgende dag) daarvan op de hoogte gebracht.
2. Er geldt niet zozeer een ontslagverbod bij ziekte, maar een opzegverbod. Een werkgever kan dus inderdaad een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV voor u als zieke werknemr, maar hij mag die vergunning zo lang u ziek bent NIET gebruiken om daadwerkelijk op te zeggen. Dat kan pas weer als u beter bent. (Tenzij u zich ziek gemeld zou hebben na de aanvraag bij het UWV, maar daar lijkt in casu geen sprake van)
|
|