Mag een gemeente de volledige boekhouding inzien?
#1: Mag een gemeente de volledige boekhouding inzien? Auteur: De-eendenkooi
Geplaatst: do 02 jun 2005 18:13
Hallo samen,
Mag een gemeente zomaar de volledige boekhouding inzien van een bedrijf?
Wij hebben een camping met daarop enkele buitenlanders, nu kregen we (en andere campings met buitenlanders) een brief van de gemeente dat ze de boekhouding komen inzien.
Mag dit zomaar??
alvast bedankt
|
#2: Auteur: MterHeide
Geplaatst: za 04 jun 2005 0:06
Dat hangt ervan af. Hebben ze misschien ook een reden genoemd?
|
#3: Re: Mag een gemeente de volledige boekhouding inzien? Auteur: StevenK
Geplaatst: za 04 jun 2005 7:28
De-eendenkooi schreef: | Hallo samen,
Mag een gemeente zomaar de volledige boekhouding inzien van een bedrijf?
Wij hebben een camping met daarop enkele buitenlanders, nu kregen we (en andere campings met buitenlanders) een brief van de gemeente dat ze de boekhouding komen inzien.
Mag dit zomaar??
alvast bedankt |
Dat ligt eraan op welke grond ze dat willen ? In een opsporingshoedanigheid mag dat; ook wanneer het als voorwaarde aan bijvoorbeeld een vergunnings- of subsidieverlening is gekoppeld.
Ze zullen dus duidelijk aan moeten geven op welke grond ze dat willen.
|
#4: Auteur: Michael Dekkers
Geplaatst: di 07 jun 2005 16:35
Het zou inderdaad mogen, maar alleen op grond van de wet. Er moet dus ergens een wettelijke grondslag zijn en moet voldoen aan alle algemene beginselen van behoorlijk bestuur; zoals een motivering.
Het zou dus kunnen, maar om je echt te helpen zul je meer info moeten geven of het in dit geval kan. Je kan zo ie zo altijd in beroep, mits niet uitgezonderd in de wet.
|
#5: Auteur: De-eendenkooi
Geplaatst: di 07 jun 2005 19:12
Bedankt voor deze informatie,
De reden waarom ze de boekhouding willen inzien is om de toeristenbelastingen te controleren.
Als ze dit recht hebben vind ik het prima.
bedankt
|
#6: toeristenbelasting Auteur: Govert de Graaf
Geplaatst: wo 21 dec 2005 0:18
Wij hadden op een gegeven moment ook een brief gekregen van de gemeente dat ze onze omzet wilden weten om de toeristenbelasting te kunnen bepalen.
Op mijn vraag hoe ze dat wilden doen was de prijs per persoon per nacht te gebruiken om de omzet door te delen en zo het aantal overnachtingen te kunnen bepalen.
Toen ik echter zei dat de prijs varierend was (en ik neem aan dat dat op jullie camping ook is) en dat op die manier het aantal overnachtingen niet kon worden bepaald droop de gemeente af.
Ik hoop dat dit berichtje niet te laat voor je is!
groet Govert van Hofstay Broekhuizenvorst
|
|