Betreft incasso bureau
#1: Betreft incasso bureau Auteur: Janmetdepet
Geplaatst: di 15 mrt 2011 16:52
Goedenmiddag,
Op het moment heb ik een rekening openstaan bij incassobureau VestingFinance van 325€.
Dit komt doordat ik een maand huur van mijn woningcorporatie Mitros niet heb betaald. Echter, had ik met hun afgesproken dat er een automatische incasso zou lopen. Omdat zij dit niet van mijn rekening hebben gehaald, ging ik er vanuit dat ik een financiële meevaller had. Immers ben je als student allang blij dat er na je betalingstermijn van je huur nog genoeg over is. uiteraard heb ik dit geld gespendeerd, maar op de dag dat ik dit moest betalen stond het er gewoon op en kan ik dit aantonen.
Vervolgens heb ik een aantal brieven van mijn woningbouwcorporatie ontvangen dat dit nog open stond, maar deze heb ik door mijn administratieve chaos niet gelezen.
Toen ik er uiteindelijk achter kwam dat dit zich had voorgevallen lag de zaak al bij een incassobureau. Ik heb er meteen achteraan gebeld en hieruit bleek dat het bedrag van 253,85 naar 325 euro was opgelopen.
Nou heeft mijn woningcorporatie Mitros mij in mijn ogen gewoon genaaid. Immers had ik met hun de afspraak gemaakt van een automatische incasso, alleen jammer dat hij pas vanaf februari inging en ze dit niet hadden vermeld. Verder hadden ze ook een werkende internet en tv aansluiting beloofd en is de woning in uiterst slechte staat. Nog maar zwijgend over dat mijn kale huur 170,00 bedraagt en zij 75€ servicekosten erbij doen.
Mijn vraag is, als ik deze zaak voor de rechter laat komen, heb ik dan enige voet om op te staan? Of gaat me dit alleen nog maar meer geld kosten?
Ondanks dat ze weten dat ik met mijn huidige baan al moeite heb om mijn huidige huur te betalen (wat ik elke maand gewoon netjes heb gedaan) dwingen ze mij om binnen een week 125 euro over te maken anders komt de zaak voor de rechter. Dit terwijl ik de aankomende twee weken dan luttele tien euro te besteden heb.
|
#2: Auteur: Janmetdepet
Geplaatst: di 15 mrt 2011 17:07
|
Overigens wil ik alleen de kosten van het incassobureau aanvechten en de huur gewoon betalen. Het slaat gewoon nergens op dat ik de dupe ben geworden van een miscommunicatie.
|
#3: Re: Betreft incasso bureau Auteur: Laurens02
Geplaatst: di 15 mrt 2011 17:59
| Janmetdepet schreef: | Goedenmiddag,
Op het moment heb ik een rekening openstaan bij incassobureau VestingFinance van 325€.
Dit komt doordat ik een maand huur van mijn woningcorporatie Mitros niet heb betaald. Echter, had ik met hun afgesproken dat er een automatische incasso zou lopen. Omdat zij dit niet van mijn rekening hebben gehaald, ging ik er vanuit dat ik een financiële meevaller had. Immers ben je als student allang blij dat er na je betalingstermijn van je huur nog genoeg over is. uiteraard heb ik dit geld gespendeerd, maar op de dag dat ik dit moest betalen stond het er gewoon op en kan ik dit aantonen.
Vervolgens heb ik een aantal brieven van mijn woningbouwcorporatie ontvangen dat dit nog open stond, maar deze heb ik door mijn administratieve chaos niet gelezen.
Toen ik er uiteindelijk achter kwam dat dit zich had voorgevallen lag de zaak al bij een incassobureau. Ik heb er meteen achteraan gebeld en hieruit bleek dat het bedrag van 253,85 naar 325 euro was opgelopen.
Nou heeft mijn woningcorporatie Mitros mij in mijn ogen gewoon genaaid. Immers had ik met hun de afspraak gemaakt van een automatische incasso, alleen jammer dat hij pas vanaf februari inging en ze dit niet hadden vermeld. Verder hadden ze ook een werkende internet en tv aansluiting beloofd en is de woning in uiterst slechte staat. Nog maar zwijgend over dat mijn kale huur 170,00 bedraagt en zij 75€ servicekosten erbij doen.
Mijn vraag is, als ik deze zaak voor de rechter laat komen, heb ik dan enige voet om op te staan? Of gaat me dit alleen nog maar meer geld kosten?
Ondanks dat ze weten dat ik met mijn huidige baan al moeite heb om mijn huidige huur te betalen (wat ik elke maand gewoon netjes heb gedaan) dwingen ze mij om binnen een week 125 euro over te maken anders komt de zaak voor de rechter. Dit terwijl ik de aankomende twee weken dan luttele tien euro te besteden heb. |
Alleen als het maar heel kort geduurd heeft tussen de aanmaning en de inschakeling van het incassobureau, zou je iets tegen de incassokosten in kunnen brengen: de kosten waren niet nodig geweest, te snel incassobureau ingeschakeld. De kosten zijn aan de hoge kant, maar strikt genomen (op de 3 euro boven de 250) binnen de grenzen die eraan gesteld worden (zie hier de bovenste tabel).
Het feit dat jij door je eigen administratieve puinhoop je brieven niet leest, kun je natuurlijk niet aan de verhuurder verwijten.
Met het feit dat er geen werkend internet en TV is, en naar jouw zeggen de woning in slechte staat van onderhoud verkeert, zou je kunnen tegenwerpen dat je de huur zult laten verlagen zodra het voor de rechter gebracht wordt. Maar: ik denk niet dat je per definitie een grote kans maakt bij de rechter, dat is heel sterk afhankelijk van de exacte omstandigheden.
De servicekosten (ik neem aan dat je bedoelt: gas-water-licht-voorschot) lijken mij niet ongebruikelijk hoog, en worden waarschijnlijk achteraf verrekend naar het werkelijke verbruik.
|
|