eigen bijdrage rechtsbijstand
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: eigen bijdrage rechtsbijstand Auteur: EvilLyne BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 23:23
    —
Ik heb een vraag (of eigenlijk 2 vragen) voor de mensen op dit forum die er verstand van hebben.

Ik heb ivm vaststelling kinderalimentatie en omgangsregeling een advocaat in moeten schakelen. De raad voor rechtsbijstand heeft mijn eigen bijdrage vastgesteld op € 750,00 welke ik inmiddels heb betaald aan mijn advocaat.
Nu heb ik wederom een rekening van mijn advocaat ontvangen van € 750,00 omdat volgens hem de kinderalimentatie en omgangsregeling 2 aparte zaken zijn en ook als zodanig worden behandeld door de rechtbank.
Ik heb hem hierover al 2 maal per mail uitleg gevraagd maar heb tot op heden geen antwoord ontvangen.

Ook op mijn vragen of er al een datum is vastgesteld bij de rechtbank heb ik nog steeds geen antwoord behalve dat hij alles heeft ingediend. Hij heeft mij echter in november al laten weten dat hij alles had ingediend bij de rechtbank maar ik heb nog steeds niets gehoord.
Ik heb hier geen ervaring mee of weet dus niet of het normaal is dat het zo lang duurt?

#2:  Auteur: Koekepeertje BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 3:58
    —
Naar mijn weten krijgen advocaten voor elke categorie zaak x aantal eurotjes. De advocaat moet wel weer voor een elk volgende zaak weer een aanvraag doen. Volgens mij was het vroeger zo dat bij elke volgende zaak het eigen bijdrage steeds werd gehalveerd. Dit is helaas voor de rechtzoekende veranderd. Het blijft bij de tweede en volgende zaken op de helft. Wat ik laatst heb gemerkt is:

Er zijn advocaten en er zijn advocaten...

Dus pak de telefoon en bel de toevoeging verlenende met je vraag of dit neit onder 1 valt. Je hebt recht op info zou ik zeggen....

#3:  Auteur: sietske1980 BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 12:03
    —
Het klopt dat er in deze situatie in beginsel 2 toevoegingen moeten worden aangevraagd, maar bij de tweede zou als die binnen een half jaar na de eerste is aangevraagd de eigen bijdrage 50% moeten zijn van de € 750. Je krijgt als het goed is thuis bericht hierover van de Raad voor de Rechtsbijstand. Je kunt ze hier sowieso over bellen, zie www.rvr.org

Als je niet tevreden bent over je advocaat, staat het je vrij om een ander te zoeken.

Om te weten wat de stand van zaken is bij de rechtbank, kun je bellen met de griffie van de afdeling familierechtzaken.

#4:  Auteur: Koekepeertje BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 12:43
    —
Advocaten zitten niet zo te springen als het gaat om een zaak die overgenomen moet worden. Ten eerste moeten ze inhaken op wat er speelt en ten tweede heeft de eerste advocaat al uren erop zitten en het bedrag moeten ze delen naar gewerkte uren.

#5:  Auteur: EvilLyne BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 20:22
    —
Ik heb maar 1 opdracht gegeven aan mijn advocaat en dat is het vastleggen van het ouderschapsplan bij de rechtbank. Dat dit is uitgesplitst naar 2 verschillende zaken is bepaald door de rechtbank maar er kan dus nooit meer dan 6 maanden tussen beide zaken liggen. Ik heb naar aanleiding van jullie reacties nogmaals contact opgenomen met mijn advocaat en gevraagd waarom ik i.p.v 50% van de eigen bijdrage, wederom het volle bedrag moest betalen.
Na wat heen en weer gemail excuses gekregen omdat er een fout was gemaakt en dat ik inderdaad maar 50% hoef te betalen.

Mij is nog steeds niet duidelijk waarom het allemaal zo lang moet duren, zeker niet omdat een collega van mij een zaak heeft lopen bij dezelfde rechtbank en ook familierecht en dit is later ingediend en daar is al een zitting van geweest. Ik zal dus inderdaad deze week maar een met de griffie van de afdeling familierechtzaken bellen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad niet veel vertrouwen meer heb in mijn advocaat, maar ik weet ook door mijn werk dat (hoewel dat geen familierecht betreft) advocaten er inderdaad niet op zitten te wachten om zaken van andere advocaten over te nemen dus ik wacht het nog maar even af. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie reacties.

#6:  Auteur: Koekepeertje BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 21:49
    —
Veel succes.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl