abogeld betaald aan vorige eigenaar, loop korting mis
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: abogeld betaald aan vorige eigenaar, loop korting mis Auteur: ouwe sloeber BerichtGeplaatst: za 08 jan 2011 10:54
    —
Ik hoop dat ik het juiste forum heb gekozen.

Ik vraag mij het volgende af naar aanleiding van overname van de sportschool door een nieuwe eigenaar.

Nu de nieuwe eigenaar er zit gaan de prijzen van het abonnement flink omlaag.

Echter: sommige mensen hebben bij de vorige eigenaar een jaar vooruit betaald en lopen deze korting enige maanden mis.

De nieuwe eigenaar compenseert wel wat, maar niet alles. Hij heeft het geld ook niet. De abonnementsgelden zijn immers aan de vorige eigenaren betaald.

Achteraf blijkt dat de vorige eigenaren al enkele jaren bezig waren een sportschool elders op te zetten (waarschijnlijk is dit wel aantoonbaar).

Kan de nieuwe eigenaar een claim leggen op de vorige eigenaar voor wat betreft reeds betaalde abonnementsgelden?

#2:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: za 08 jan 2011 12:16
    —
Dat is zonder verdere info niet in te schatten.
Als de huidige eigenaar de sportschool heeft gekocht met de reeds bestaande leden en alle informatie heeft ontvangen van de reeds gestorte jaarabonnementen zie ik geen enkele mogelijkheid om achteraf iets te claimen. Ook niet omdat de nieuwe eigenaar heeft besloten de prijzen te verlagen, dat is de beslissing van de nieuwe eigenaar.

De oude eigenaar heeft ook niet de plicht om te melden dat hij elders een nieuwe sportschool is of gaat beginnen. Er kan net zo goed twee straten verder een andere ondernemer een sportschool beginnen.

#3:  Auteur: ouwe sloeber BerichtGeplaatst: za 08 jan 2011 13:01
    —
aha. Die verdere info heb ik zelf niet.

Ik vroeg me af of de oude eigenaar de leden ergens niet heeft gedupeerd door ze een jaar vooruit te laten betalen terwijl ze daar later nadeel van hebben ondervonden.

Dus dat ze elders een sportschool zijn begonnen is niet mijn punt, het punt is dat ze de leden een lange periode hebben laten betalen terwijl zij al lang wisten dat ze de sportschool niet voort zouden zetten.

#4:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: za 08 jan 2011 18:00
    —
Als dat voorheen ook normaal beleid was -vooruitbetaling- dan is er geen reden om dat te wijzigen bij een voorgenomen verkoop en is dat voortzetting van de bedrijfspolicy zoals gebruikelijk was. Dat bedoel ik met volledige info. Is dit plotseling gewijzigd en zonder dit mede te delen aan de nieuwe eigenaar dan is dat misleiding, want dan heeft de koper geen omzet van de vooruitbetalende leden. Ik neem aan dat je als koper de boeken goed laat controleren en dat zou dan wel boven water komen.

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl