Administratiekosten bij verkeersovertredingen
#1: Administratiekosten bij verkeersovertredingen Auteur: Dennis Wijnberg
Geplaatst: vr 17 sep 2010 11:31
Goedemorgen allemaal,
Toch maar even in de groep gooien, en hopen op een leuke discussie.
Vandaag was het weer zover; een administratieve sanctie, een Muldertje. In de Maastunnel is auto met mijn kenteken gesignaleerd met een overschrijding van 5 kilometer per uur. Gelukkig overleefd, maar wel een sanctie van 24,- Euro. Plus 6 Euro's administratiekosten.
En daar gaat het om, natuurlijk, is een principekwestie, maar wel een discussie waard denk ik. In dit vonnis (http://jure.nl/BJ4855) verklaart de rechter de administratiekosten onredelijk bezwarend omdat deze behoren tot de algemene bedrijfskosten.
Nu is er later weer een vonnis geweest waarin er werd gezegd dat dit wel mag als het in de algemene voorwaarden staat http://jure.nl/BN3355. Ik ben echter benieuwd of het CJIB gerechtigd is om deze kosten te rekenen? Op basis waarvan?
|
#2: Re: Administratiekosten bij verkeersovertredingen Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 17 sep 2010 11:48
Dennis Wijnberg schreef: | Op basis waarvan? |
Op basis van de WAHV. Zie art. 22, 23. Met algemene voorwaarden heeft dit niets te maken.
|
#3: Auteur: Dennis Wijnberg
Geplaatst: vr 17 sep 2010 11:50
Kijk, naar dit soort reacties ben ik op zoek.
Ik begrijp dat dit weinig met AV te maken heeft overigens :p
Dan zou het enige nog kunnen zijn de redelijkheid van de administratiekosten, maar bij 6 Euro vraag ik me af of je dat onredelijk kunt noemen. Lijkt me niet.
|
#4: Auteur: BG
Geplaatst: vr 17 sep 2010 12:19
Het gaat in jouw geval toch om 25% erbij. Ik dacht te weten dat er in de beschikking ook een passage specifiek op de heffing van de administratiekosten in gaat.
Ach ik heb mijn administratiekosten in ieder geval al een keer terug weten te verdienen.
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 17 sep 2010 13:28
Via www.wetten.nl en wat doorklikken kun je zelf controleren hoe de administratiekosten bij AMvB en ministeriële regeling zijn geregeld. Aangenomen dat deze regelingen juist zijn toegepast, zou je de verbindendheid van die regelingen moeten aanvechten. Kans op succes ligt in de buurt van nihil.
|
#6: Auteur: Furr
Geplaatst: vr 17 sep 2010 19:33
bezwaar maken aan de hand van het WOB stappenplan van Flitsservice .nl ik doe dat al jaren, heb voor mezelf en anderen al 23 van de 31 gewonnen
|
#7: Auteur: nicd
Geplaatst: vr 17 sep 2010 20:18
Furr schreef: | bezwaar maken aan de hand van het WOB stappenplan van Flitsservice .nl ik doe dat al jaren, heb voor mezelf en anderen al 23 van de 31 gewonnen | hoi wat is het wob stappenplan??
|
#8: Auteur: nicd
Geplaatst: vr 17 sep 2010 20:20
nicd schreef: | Furr schreef: | bezwaar maken aan de hand van het WOB stappenplan van Flitsservice .nl ik doe dat al jaren, heb voor mezelf en anderen al 23 van de 31 gewonnen | hoi stappenplan??  |
|
#9: Auteur: Furr
Geplaatst: vr 17 sep 2010 21:39
|