Opgelicht via Marktplaats
#1: Opgelicht via Marktplaats Auteur: Silverpacer
Geplaatst: ma 13 sep 2010 1:06
Twee weken geleden heb ik via marktplaats op een advertentie gereageerd. Ik heb een bedrag van €205,- betaalt, maar tot nu toe nog geen product ontvangen. De adverteerder heeft mij medegedeeld dat het product gelijk was verzonden.
Net heb ik Marktplaats B.V. ingelicht over dit misdrijf.
Ik wil hiervan aangifte doen bij de politie, maar ik weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat.
Het lijkt mij wel dat ik een beroep kan doen op artikel 326 Wetboek van Strafrecht.
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Wat moet ik doen?
|
#2: Auteur: HenkR
Geplaatst: ma 13 sep 2010 2:21
Het kan zijn dat het pakketje nog onderweg is?
Heb je zo'n 'track-and-trace' code?
|
#3: Auteur: Silverpacer
Geplaatst: ma 13 sep 2010 2:28
HenkR schreef: | Het kan zijn dat het pakketje nog onderweg is?
Heb je zo'n 'track-and-trace' code? |
Nou het kan toch geen twee weken onderweg zijn lijkt me?
Ik heb geen informatie gekregen wat betreft de verzending op zich.
Tevens krijg ik geen reactie meer van de adverteerder.
Een pakketje heeft een verzend tijd van 2 a 3 dagen en geen TWEE weken.
|
#4: Auteur: HenkR
Geplaatst: ma 13 sep 2010 2:32
Een pakketje kan langer onderweg zijn dan je denkt.
Ook brieven arriveren soms na weken.
Of het dan eerst verkeerd bezorgd is of tijdelijk weggeraakt is dan niet altijd duidelijk.
Maargoed, jij denkt dat je bent opgelicht en ook dat is mogelijk.
Is de verkoper zo'n 'geregistreerde' verkoper?
|
#5: Auteur: Silverpacer
Geplaatst: ma 13 sep 2010 2:47
HenkR schreef: | Een pakketje kan langer onderweg zijn dan je denkt.
Ook brieven arriveren soms na weken.
Of het dan eerst verkeerd bezorgd is of tijdelijk weggeraakt is dan niet altijd duidelijk.
Maargoed, jij denkt dat je bent opgelicht en ook dat is mogelijk.
Is de verkoper zo'n 'geregistreerde' verkoper? |
Natuurlijk dat kan zeker, maar het feit dat de adverteerder niet reageert en zijn advertentie heeft verwijdert, nadat ik hem erop heb geattendeerd.
En ik heb zitten google'en naar zijn naam en er achter kwam dat dit mannetje net 18 jaar is en een andere plaatsnaam opgeeft. Ja dit weet ik zeker, want het e-mailadres komt overeen en het Internetprotocol (IP-adres) ook. Vandaar mijn gedachten bij oplichting.
|
#6: Auteur: HenkR
Geplaatst: ma 13 sep 2010 2:52
Was de verkoper zo'n 'geregistreerde' verkoper op MP?
Oplichting is een optie inderdaad, wat wou je kopen eigenlijk?
|
#7: Auteur: Silverpacer
Geplaatst: ma 13 sep 2010 3:00
HenkR schreef: | Was de verkoper zo'n 'geregistreerde' verkoper op MP?
Oplichting is een optie inderdaad, wat wou je kopen eigenlijk? |
Inderdaad het was een geregistreerde verkoper onder een andere woonplaats dan waar hij officieel woont, maar goed ik wacht nog af tot woensdag.
Ik wou een Blackberry bold 9700 kopen, want die van mij is stuk gegaan, omdat ik er mee onder de douche ging bellen, dat vond hij dus niet prettig.
|
#8: Auteur: HenkR
Geplaatst: ma 13 sep 2010 3:23
Ok, doordat het een geregistreerde (of hoe dat ook heet) verkoper is, heb je meer medewerking van Marktplaats als ik Marktplaats mag geloven.
Je kunt er nog een laatste mailtje aan wagen naar de verkoper. Vraag of hij een voorstel heeft hoe het op te lossen. En zeg hem als je morgen nog geen reactie van hem hebt dat je dan overmorgen aangifte gaat doen.
Dat zou ik doen.
Morgen of overmorgen naar z'n huis bellen kan ook (als je het nummer hebt) om te kijken hoe z'n ouders er over denken. Maar geef 'm eerst de kans om te reageren op je mailtje.
Phones op Marktplaats kopen bij particulieren is bekend als risicovol.
Het is handiger om vantevoren een check te doen op de verkoper, maar dat zul je inmiddels wel begrepen hebben
|
#9: Auteur: Silverpacer
Geplaatst: ma 13 sep 2010 3:42
Ja dat klopt. Marktplaats zou 100% met justitie en de politie meewerken puur omdat de politie opsporingsbevoegdheid heeft.
Inderdaad ik ga hem het laatste met je sturen om hem voor een keuze te stellen. Ik zou hem zeker op de hoogte brengen van artikel 326 uit het Wetboek van Strafrecht.
waarom moet ik zijn ouders om raad vragen? Hij is 18 dus eigen verantwoording. Tevens kan een jongen van 18 echt wel helder nadenken.
|
#10: Auteur: HenkR
Geplaatst: ma 13 sep 2010 4:45
Silverpacer schreef: | waarom moet ik zijn ouders om raad vragen? Hij is 18 dus eigen verantwoording. Tevens kan een jongen van 18 echt wel helder nadenken. |
Het is je toch hopelijk wel duidelijk dat als hij inderdaad probeert jou op te lichten dat hij dan een andere visie op z'n eigen verantwoordelijkheid en helder nadenken heeft dan jij? En wat dat verschil in visie betekent?
En de ouders kunnen je medestanders zijn, al was het alleen maar uit angst voor de politie.
|
#11: Auteur: Silverpacer
Geplaatst: ma 13 sep 2010 4:55
Dat is dan zijn probleem dat hij dat anders ziet dan dat ik dat ziet.
Als ik iemand neersteek dan denken mensen toch ook niet van datgene wat jij zegt?
En als hij dat niet ziet, zal hij er in de gevangenis (als die er komt) goed over na kunnen denken.
En ik zal hem dan regelmatig bezoeken voor zijn frustratie.
|
#12: Auteur: Bedrogen
Geplaatst: wo 15 sep 2010 12:53
Silverpacer,
Er bestaan ook internetsite's die over oplichting gaan. Daar kun je ook je zaak aanmelden. Tevens sturen ze de "oplichter" ook altijd een mail dat ze op de site vermeld staan, vaak met dit gegeven, willen ze nog wel eens of geld terug storten of het artikel leveren. In elk geval heb je het recht om aangifte te doen van oplichting bij de politie.
Succes !
|
#13: Auteur: Silverpacer
Geplaatst: wo 15 sep 2010 12:56
Bedrogen schreef: | Silverpacer,
Er bestaan ook internetsite's die over oplichting gaan. Daar kun je ook je zaak aanmelden. Tevens sturen ze de "oplichter" ook altijd een mail dat ze op de site vermeld staan, vaak met dit gegeven, willen ze nog wel eens of geld terug storten of het artikel leveren. In elk geval heb je het recht om aangifte te doen van oplichting bij de politie.
Succes ! |
Welke websites zijn dit dan?
|
#14: Auteur: BG
Geplaatst: wo 15 sep 2010 14:00
Ga gewoon aangifte doen en overleg de gegevens die je zelf al hebt verzameld aan de politie.
|
|