Informatie verlenen over 15 jarig dochter aan ex-partner
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Informatie verlenen over 15 jarig dochter aan ex-partner Auteur: Jewel BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2010 10:18
    —
Ik heb het alleengezag over mijn 15-jarige dochter. Ben ik VERPLICHT spontaan informatie over haar te verschaffen aan mijn ex, met wie ik absoluut niet on speaking terms ben.
Mijn dochter ziet hem maar ong. 3x per jaar. Ik wil wel informatie geven aan hem over haar, alleen als hij erom vraagt. In het verleden heb ik spontaan info. + foto's naar hem toegestuurd, maar volgens hem waren dat onwaarheden en nog meer andere gezeik. Om dat gedoe te voorkomen, heb ik besloten het alleen te verschaffen als ex er expleciet om vraagt. Mag ik dat doen?
De school van mijn dochter verstrekt resultaten, nieuwsbrieven etc. alleen aan de verzorgende ouder. Zij verschaffen wel info aan de de niet-verzorgende ouder als hij er naar vraagt en dat vertikt hij.

#2:  Auteur: IuriJos BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 18:08
    —
Ja, de verzorgende ouder is verplicht de niet verzorgende ouder te informeren over de gezamenlijke kinderen. Daarbij gaat het met name over algemene ontwikkeling, schoolactiviteiten en medische aangelegenheden. In beginsel hoeft dat niet iedere week, maar bijvoorbeeld drie tot vier keer per jaar.

#3:  Auteur: ouwe sloeber BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 21:19
    —
Vervelend dat je ex de door jou gegeven informatie niet gelooft. Als de school de informatie alleen aan de verzorgende ouder verschaft, kun je nieuwsbrieven ter info doorsturen zonder verder commentaar, 'ter info' zet je er dan bij. Als de brieven per papieren post komen kun je ze kopieren/inscannen en doorsturen. Jij voldoet aan je plicht en je hebt geen gedoe. Als je dit soort brieven verstuurt kan hij je toch onmogelijk van onwaarheden betichten?

#4:  Auteur: Jewel BerichtGeplaatst: do 16 sep 2010 19:49
    —
Dank je wel voor je advies. Vandaag heb ik ex maar gemailed dat ik voortaan nieuwsbrieven etc. van de middelbare school van zijn dochter direct naar hem toestuur.
Wat er gesproken is of wordt tijdens een ouderavond of info-avond moet hij daarover met contact opnemen met de mentor van haar, want of ik tijdens zo'n avond wel of niet notuleer en de gegevens naar hem toestuur gelooft hij toch niet.
Wat vermoeiend is die vent toch geworden.

#5:  Auteur: IuriJos BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 18:03
    —
Dat kan. Maar ik zou het wel met de mentor bespreken. In geval van gezamenlijk gezag moet de school de info aan beide ouders geven. Bij alleengezag doet men nog wel eens moeilijk (de school dus).

#6:  Auteur: nicd BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 19:31
    —
IuriJos schreef:
Dat kan. Maar ik zou het wel met de mentor bespreken. In geval van gezamenlijk gezag moet de school de info aan beide ouders geven. Bij alleengezag doet men nog wel eens moeilijk (de school dus).

Cool ach de ex van m,n vriend informeert ons ook niet en zo ken ik er meerdere,,zeker als je ex man in ene met een andere man samenwoont!!!!en de scholen ja die vinden het aleen maar lastig om al die info door te sturen ,,maare staan wel klaar met hun oordeel om tegen je te zeggen dat je je niet intreseerd voor de kids., en wat dacht u van het spel om je kids uit te horen als zij terug komen van hun 1 x per maand weekendje, helaas het draait allemaal om emotie Shocked

#7:  Auteur: Jewel BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 19:45
    —
Bedankt voor de tip, Turijos. Ik zal maandag meteen even met haar mentor contact opnemen, dat er informatie gegeven mag worden.

#8:  Auteur: Jewel BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 20:00
    —
nicd schreef:
en wat dacht u van het spel om je kids uit te horen als zij terug komen van hun 1 x per maand weekendje, helaas het draait allemaal om emotie Shocked

Dus, Nicd, als ik het zo begrijp, mag je als verzorgende ouder niet aan je kind vragen hoe hij of zij het gehad heeft bij de niet-verzorgende ouder? Question Shocked Ook niet of hij of zij het leuk heeft gehad en wat voor leuke dingen ze gedaan hebben? Goh, dat doe ik altijd als mijn ex mijn dochter ong. 3x per jaar (voor hem erg veel, mag van mij veel meer) ziet!
Nou dan ben ik echt een heks van een ex, he? Ik zal je één ding zeggen: dit vind ik nou belangstelling tonen aan mijn dochter.

#9:  Auteur: nicd BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 20:04
    —
Jewel schreef:
nicd schreef:
en wat dacht u van het spel om je kids uit te horen als zij terug komen van hun 1 x per maand weekendje, helaas het draait allemaal om emotie Shocked

Dus, Nicd, als ik het zo begrijp, mag je als verzorgende ouder niet aan je kind vragen hoe hij of zij het gehad heeft bij de niet-verzorgende ouder? Question Shocked Ook niet of hij of zij het leuk heeft gehad en wat voor leuke dingen ze gedaan hebben? Goh, dat doe ik altijd als mijn ex mijn dochter ong. 3x per jaar (voor hem erg veel, mag van mij veel meer) ziet!
Nou dan ben ik echt een heks van een ex, he? Ik zal je één ding zeggen: dit vind ik nou belangstelling tonen aan mijn dochter.

absoluut begrijp me niet verkeerd maar als de kinderen tegen ons zeggen mama hoort ons altijd uit...tja.....en weet dat de kinderen ook vaak een spel spelen om hun zin te krijgen het is allemaal vaak ingewikkeld en met veel emotie omgeven Embarassed

#10:  Auteur: Jewel BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 20:20
    —
nicd schreef:
absoluut begrijp me niet verkeerd maar als de kinderen tegen ons zeggen mama hoort ons altijd uit...tja.....en weet dat de kinderen ook vaak een spel spelen om hun zin te krijgen het is allemaal vaak ingewikkeld en met veel emotie omgeven Embarassed

Het maakt niet uit hoe klein of groot de kinderen zijn, een scheiding is voor hun altijd met veel emoties omgeven. Kinderen weten het ook vaak niet. Kinderen, jong en oud, zeggen ook geregeld dingen die misschien niet waar zijn. Het blijft moeilijk.
Maar ook voor de verzorgende ouder (in mijn geval een voor een jongere exemplaar ingeruilde) is het moeilijk hiermee om te gaan, ik weet het soms ook niet en twijfel ook geregeld of ik het wel goed doe, wat de opvoeding en geluk van mijn dochter betreft. Ik hoop alleen dat mijn dochter later kan zeggen,dat ik er altijd voor haar was en dat zij ondanks dat haar vader, mijn ex, er niet voor haar was, toch een hele leuke jeugd heeft gehad.

#11:  Auteur: nicd BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 21:54
    —
Jewel schreef:
nicd schreef:

Het maakt niet uit hoe klein of groot de kinderen zijn, een scheiding is voor hun altijd met veel emoties omgeven. Kinderen weten het ook vaak niet. Kinderen, jong en oud, zeggen ook geregeld dingen die misschien niet waar zijn. Het blijft moeilijk.
Maar ook voor de verzorgende ouder (in mijn geval een voor een jongere exemplaar ingeruilde) is het moeilijk hiermee om te gaan, ik weet het soms ook niet en twijfel ook geregeld of ik het wel goed doe, wat de opvoeding en geluk van mijn dochter betreft. Ik hoop alleen dat mijn dochter later kan zeggen,dat ik er altijd voor haar was en dat zij ondanks dat haar vader, mijn ex, er niet voor haar was, toch een hele leuke jeugd heeft gehad.
en zo ist het ook het gaat om de kids maar niet ten koste van alles in ieder geval sterkte ermee Wink

#12:  Auteur: Jet BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011 11:46
    —
Je kan gerust aan je kind vragen hoe hij/zij het weekend bij de andere ouder heeft gehad. Dat heeft niets met uithoren te maken.

Met uithoren wordt bedoeld dat de ene ouder het kind zo uithoort dat deze van minuut tot minuut wil weten wat er gezegd en gedaan is door de andere ouder en de eventuele nieuwe partner.

Dat is niet gezond en komt het kind zeker niet ten goede. Maar je mag gerust vragen hoe het weekend was hoor. Belangstelling tonen mag altijd, alles willen weten, dat dan weer niet.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl