productaansprakelijkheid
#1: productaansprakelijkheid Auteur: hgvtilburg
Geplaatst: di 10 aug 2010 15:10
Beste lezers,
Beste Lezers,
Naast mij studie rechten aan de UVT ben ik partime ondernemer. inmiddels heb ik met een nederlandse producent een licentie overeenkomst gesloten waarbij ik onder eigenlabel/ huismerk zijn product commercieel in de markt ga zetten.
In de overeenkomst hebben we afgesproken dat de producent verantwoordleijk is voor de produktaansprakelijkheid.Aangezien het om een chemische samenstelling gaat, waarbij ik geen invloed heb op de productie wil ik de productaansprakleijkheid volledig uitsluiten
Kan ik in geval van problemen de benadeelde doorverwijzen naar de producent?
Indien ik wel een eigenlabel hanteer maar vermeld dat het door een ander geproduceert wordt bv ( produced by bv x ) vervallen mijn verplichtingen mbt de aanspraklijkheid dan??
Graag advies over hoe de productaansprakelijkheid te voorkomen in mijn situatie.
Bij voorbaat dank,
Hans
|
#2: Auteur: DENNIS79
Geplaatst: di 10 aug 2010 15:53
Je bent student rechten...
Wat is er onduidelijk aan artikel 6:187 BW ?
En artikel 6:189 BW?
Daar staat je antwoord namelijk!
|
#3: Auteur: hgvtilburg
Geplaatst: di 10 aug 2010 17:44
Hoi Dennis,
Het geen mij onduidelijk is het begrip 'producent' Art 187_2 BW. In mijn geval is BV x de producent. Maar voor de consumentenmarkt presenteer ik me als producent door mijn naam, merk en enige andere onderscheidingstekens op het product aan te brengen.
Aangezien er nu volgens de definitie 2 producenten zijn vraag ik me af wie in werkelijkheid de productaansprakelijkheid draagt.
Alvast bedankt,
hans
|
#4: Auteur: Ronald78
Geplaatst: wo 11 aug 2010 11:08
Er zijn dus 2 producenten. En dan geldt dus 6:189.
Klanten kunnen dus het gehele bedrag bij jou claimen.
Vervolgens heb jij natuurlijk een overeenkomst met de fabrikant, waar je bijvoorbeeld in zou kunnen laten opnemen dat jij dergelijke claims op die fabrikant kunt verhalen. Betekent nog steeds dat jij de klant moet betalen, maar dan heb je in ieder geval een mogelijkheid om dat bedrag weer te verhalen (en dan maar hopen dat er ook wat te halen valt).
|
#5: Auteur: DENNIS79
Geplaatst: wo 11 aug 2010 14:18
O.g.v. 187 lid 2 en o.g.v. 187 lid 3 ben jij aan te merken als producent.
O.g.v. 189 rust er hoofdelijke aansprakelijkheid op jou.
Zoals Ronald terecht zegt. Je kunt er dus niet onderuit komen. Productaansprakelijkheid is immers een risico-aansprakelijkheid en geen schuld-aansprakelijkheid.
|
#6: Auteur: WimWest
Geplaatst: wo 11 aug 2010 18:58
Een product die bestaat uit een chemische samenstelling is het wettelijk verplicht om een MSDS te leveren bij de eerste afname, indien het product geleverd wordt aan een bedrijf. Consumentenmarkt ligt al weer anders en is de leverancier productaansprakelijk, dus de webshop of detailhandel.
Als het om een desinfectant gaat wordt het al weer een ander verhaal. Desinfectiemiddelen zijn niet toegestaan zonder N-nummer met uitzondering van hand-desinfectie.
Kortom, verkoop van een product van een chemische samenstelling ligt minder eenvoudig als men denkt. Zijn alle stoffen al REACH geregistreerd? Mag de chemische samenstelling vervoerd worden zonder ADR vergunning? Is er een speciale opslagkast ( kost ca € 2.000,- per kast) ? Zijn het aerosols? (geen verzending als pakket mogelijk) Zijn alle stoffen aangemeld bij het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum ? Et cetera.....
|
|