Vervolging door justitie mogelijk zonder aanhouding?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Vervolging door justitie mogelijk zonder aanhouding? Auteur: Marco32 BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010 7:49
    —
Hallo allen,

ik weet niet of mijn vraag in het juiste rechtsgebied staat noch kan ik hier voldoende informatie vinden but here goes.
Ik vroeg me af in hoeverre je strafbaar bent danwel door justitie kan worden vervolgd als men verboden voorwerpen heeft gevonden in je auto maar zonder dat je daarvoor bent aangehouden en ondervraagd.

Om het geheel toe te lichten. Het heeft te maken met vervalsing van (dokters)-recepten.

De situatie is als volgt:

Een vriend van me wilde medicijnen gaan halen in een apotheek maar is hier wegens receptvervalsing aangehouden.
Net op het moment dat ze hem wilde aanhouden heeft hij zich zonder geweld van de politie kunnen losmaken en is weggerend.
Na enige tijd zich te hebben verstopt is hij terug gelopen naar zijn auto.
In de auto lagen een busje pepperspray en een tweetal opgehaalde medicijnen uit een andere apotheek (ook vanuit een vals recept verkregen).

Hij had de auto niet afgesloten en deze is klaarblijkelijk wel doorzocht.
Het busje pepperspray en de medicijnen waren weg.

Aannemelijk is dat de politie dit heeft meegenomen maar daarvan is geen berichtgeving achtergelaten. Niets wat erop wijst dat de politie dit ook werkelijk heeft gedaan.

Vanuit het kenteken kan justitie in principe wel weten wie hij naar alle waarschijnlijkheid is.

Het is inmiddels een week geleden en is nog steeds niets gebeurd.

Kunnen of mogen er in dit geval nog vervolgstappen ondernemen worden justitie?
Bijvoorbeeld dat alsnog een aanhouding plaatsvind of een boete op de deurmat verwachten, zonder dat hij daadwerkelijk is opgepakt en ondervraagd.

Tevens vraag ik mij af of politie zomaar je auto mag doorzoeken en spullen wegnemen zonder dat je ervan weet.

#2: Re: Vervolging door justitie mogelijk zonder aanhouding? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010 10:20
    —
Marco32 schreef:
Tevens vraag ik mij af of politie zomaar je auto mag doorzoeken en spullen wegnemen zonder dat je ervan weet.

Niet "zomaar".

Maar als je denkt dat dit een geval van "zomaar" is, lees dan je eigen bericht nog eens.

#3:  Auteur: Marco32 BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010 11:32
    —
Okee ik begrijp het is dan wellicht niet "zomaar". Maar ze konden ook niet weten dat het zijn auto was, behalve het feit dat het de enige was die er op gegeven moment nog stond. Dat maakt het alleen wel aannemelijk.
Dan nog is de vraag of het mag zonder de eigenaar, ervoor of erna te berichten dat het is gebeurd.

Naast het feit of het "mag" gaat het mij om de vraag of er nog proces verbaal opgemaakt kan of mag worden zonder dat de eigenaar weet wat er aan de hand is. Hij heeft zich niet kunnen verdedigen. Het kan net zo goed een vriend of familielid zijn geweest die de auto heeft geleend.

Het meest voor de hand liggende, en wat mijzelf noodzakelijk lijkt, is dat politie na afloop de betreffende persoon een bezoekje brengt.
Feit is: Ze hebben de persoon zien wegrennen, weten dmv de auto waar ze moeten zijn voor navraag. Zijn zij dit, na een dergelijk misdrijf niet verplicht? Zeker als er nog mogelijke consequenties aan verbonden zijn. Dat is dan ook nog de vraag.

#4:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 14:29
    —
Het lijkt mij dat de verdachte een kennisgeving van inbeslagname opgestuurd behoort te krijgen (94 lid 3 Sv), maar wellicht kan justitie zich erop beroepen dat op dit moment in het opsporingsonderzoek nog niet met zekerheid is vast te stellen welke de identiteit van de verdachte is. Voor de doorzoeking van het voertuig bestond wel een wettelijke grondslag lijkt mij (96b Sv).

#5:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: vr 13 aug 2010 15:01
    —
Doorzoeking voertuig inderdaad geen enkel probleem. Ik denk dat vriend er verstandig aan doet zich even te melden, maar goed dat was niet de vraag.

Realiseer je dat je hier een vrij specifieke casus schetst en er wordt meegelezen.

Aanhouding kan volgen, gelet op de feiten is een aanhouding buiten heterdaad toegestaan. Dit zijn behoorlijk serieuze feiten waar in de regel niet licht aan getild wordt. Het maakt dan nog uit of de medicijnen voor eigen gebruik waren (bijv. verslaafde) of voor de handel.
Dit betekent dat je vriend de komende tijd rekening moet houden met een bezoekje om 06.00 uur in de ochtend. Alleen daarom al lijkt melden mij handig, dan houdt hij enige regie. Wellicht is er dan een afspraak te maken.

Of het allemaal bewezen kan worden is zo niet te zeggen, maar als ik het zo lees zijn de aanwijzingen wel sterk.

#6:  Auteur: LM BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010 8:32
    —
Inmiddels opgedoken?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7435904/__Receptvervalser_aangehouden__.html?p=15,2

#7:  Auteur: Marco32 BerichtGeplaatst: vr 27 aug 2010 13:16
    —
LM schreef:
Inmiddels opgedoken?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7435904/__Receptvervalser_aangehouden__.html?p=15,2

Juist. Hoop dat er niet al te zwaar aan getild wordt.

#8:  Auteur: HenkR BerichtGeplaatst: vr 03 sep 2010 6:47
    —
Als de politie iemand wegens receptvervalsing in een apotheek probeert aan te houden dan mogen ze de auto van die verdachte -die daar ter plekke stond- onderzoeken en gevonden materiaal dat terzakedoende is, aanwenden; voor zover mij bekend.

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl