Mag een niet-gemeente-ambtenaar gemeentebrieven ondertekenen
#1: Mag een niet-gemeente-ambtenaar gemeentebrieven ondertekenen Auteur: grmohlmann
Geplaatst: ma 26 jul 2010 10:52
Wij kregen recentelijk van een gemeente een uitspraak in de vorm van een brief op een door ons ingediend bezwaarschrift m.b.t. de woz-waarde van een onroerende zaak. Deze brief (de uitspraak op bezwaarschrift) was namens het Hoofd van de Afdeling ...... van die gemeente ondertekend door een met name genoemde persoon welke persoon echter niet middels een arbeidsovereemkomst in dienst is bij die gemeente maar welke persoon door die gemeente van een externe firma is ingehuurd (detachering). Mijn vraag is of een dergelijke ondertekening wel mag. Mogen niet-gemeente-ambtenaren dergelijke gemeentelijke besluiten/beschikkingen ondertekenen ? Zijn die beschikkingen dan wel rechtsgeldig ?
|
#2: Auteur: pacta sunt servanda
Geplaatst: ma 26 jul 2010 12:01
Onder bepaalde voorwaarden is dat mogelijk. Voor deze situatie geldt volgens mij art. 10:4, lid 1, Awb:
'Indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de mandaatverlening de instemming van de gemandateerde en in het voorkomende geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt.'[/u]
|
#3: Auteur: BartL
Geplaatst: ma 26 jul 2010 13:30
pacta sunt servanda schreef: | Onder bepaalde voorwaarden is dat mogelijk. Voor deze situatie geldt volgens mij art. 10:4, lid 1, Awb:
'Indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de mandaatverlening de instemming van de gemandateerde en in het voorkomende geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt.'[/u] |
Dit artikel ziet op een andere situatie. Wanneer het college bevoegdheden neerlegd bij een andere gemeente of bij een andere organisatie of een samenwerkingsverband bijvoorbeeld. Een medewerker die is ingehuurd valt gewoon onder de normale mandaatregeling want die is namelijk wel gewoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college.
De Awb stelt nergens dat de gemandateerde een ambtenaar moet zijn. Manadaat geven aan een ingehuurde medewerker is dus geen probleem.
BartL
|
|