Ouderfrecht hoe nu plaatsvervulling
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Ouderfrecht hoe nu plaatsvervulling Auteur: mayavrolijk BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 19:06
    —
Mijn oma is onlangs overleden2010, uit haar testament en die van mijn overleden opa ( 1974) blijkt dat mijn oma vruchtgebruik had uit het langstlevende testament van mijn opa. Mijn oma had twee kinderen, mijn vader getrouwd in gemeenschap van goederen met mijn moeder en mijn tante. Echter, mijn vader is in 1979 overleden. Mijn ouders hebben twee kinderen, mijn zus en ik.

Nu is onlangs mijn oma overleden heb ik nu recht op op 25% van de nalatenschap door de plaatsvervanging of moet ik nu ook nog een deel afstaan aan mijn moeder, die ten tijde van haar huwelijk met mijn vader mogelijk al reeds rechten heeft opgebouwd. Hoe zit dit nu?

#2:  Auteur: Marrie1984 BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010 22:40
    —
Beste Maya,

Als ik het goed begrijp had je opa een langstlevende testament. Er vanuit gaande dat dit het ‘standaard’ OBV-testament was betekent dit dat bij opa’s overlijden je oma alle goederen en geld kreeg waarbij hun kinderen (je vader en tante) een vordering verkregen ter grootte van hun erfdeel (kindsdeel). Deze vordering is dan pas opeisbaar bij het overlijden van oma, dat is nu.

Omdat je vader in 1979 is overleden viel de niet-opeisbare vordering in zijn nalatenschap. Deze is dus vererfd naar zijn erfgenamen. Daarbij is het van belang of je vader destijds een testament had. Ook is van belang of je opa in zijn testament had staan dat de vordering niet in een huwelijksgemeenschap zou vallen. Dit kun je achterhalen bij de notaris.

Het is dus heel goed mogelijk dat je tante, je moeder, je zus en jij een vordering hadden op je oma die nu opeisbaar is geworden. Zodra deze vorderingen zijn betaald uit haar nalatenschap wordt ‘de rest’ verdeeld volgens haar testament of als zij geen testament heeft volgens het wettelijk erfrecht. Dit laatste zou betekenen dat je daarin meedeelt, omdat jij en je zus plaatsvervangen voor je vader.

Kortom, reden genoeg om even langs de notaris te gaan!

gr. Marrie

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl