Heeft oma recht op kleinkind te zien,6 jaar geen contact?
#1: Heeft oma recht op kleinkind te zien,6 jaar geen contact? Auteur: Dm
Geplaatst: vr 26 feb 2010 23:48
Ik heb een prangende vraag.
Ik heb het contact verbroken met mijn moeder wegens een ongezonde relatie onderling. Nu dreigt ze met juridische stappen om haar kleinkinderen te zien. Zij zijn 7, 5 en 2. Zij heeft al bijna 6 jaar geen contact meer met ons, is het dan mogelijk? Ik heb gegoogeld, maar overal staat dat er een band moet zijn. Affinfiteit.
Ook staat er dat als het schadelijk is voor het kind, dat het dan niet mag., Nu is mijn oudste door ons geadopteerd. Zij is het kind van mijn overleden zus.
Zeker niet verstandig om haar naar mijn moeder te sturen, die gaat waarschijnlijk andere dingen vertellen over de adoptie en over haar verleden dan wenselijk is.
Wie weet raad?
mvg
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 27 feb 2010 0:39
Als er juridisch gezien eenmaal zo'n familieband is, wordt die niet snel verbroken geacht. Wat betreft de kinderen van 5 en 2 jaar lijkt het niet goed mogelijk dat zo'n familieband is ontstaan. Wat betreft de oudste lijkt het dus vooral af te hangen van de tijd kort na de geboorte (en heel misschien ook van de zwangerschapsperiode). Hadden de grootmoeder in die tijd een bepaalde rol bij de opvoeding?
Mocht er sprake zijn van een familieband, dan sluit ik niet uit dat 6 jaar zonder contact in combinatie met alle overige omstandigheden voldoende is om die band te breken, maar veel zinnigs kan ik daar verder niet over zeggen.
Inderdaad is het ook mogelijk dat een rechter contact met de grootouder niet in het belang van het kind zal achten. Dat zal natuurlijk in hoge mate afhangen van de precieze omstandigheden.
|
#3: Auteur: obiter dictum
Geplaatst: zo 28 feb 2010 15:09
Ter aanvulling op het bovenstaande wil ik nog aangeven dat het de verzoeker is (dus de oma) die aan moet tonen dat zij in een nauwe persoonlijke betrekking tot het kind staat (zgn family life). Het zijn van oma is op zich zelf daarvoor niet voldoende.
Als die hobbel genomen is komt pas ter sprake waarom een eventuele omgang ontzegt zou moeten worden.
|
|