Mag de woningbouw dit zomaar??!!
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Mag de woningbouw dit zomaar??!! Auteur: michael1612 BerichtGeplaatst: wo 17 feb 2010 23:04
    —
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen..

Momenteel huren wij een portiekwoning van de woningbouw vereniging, ivm met
mijn gezondheid en voor het welzijn van mijn kinderen willen wij naar een eengezinswoning..

Nu hebben wij een kandidaat gevonden voor woningruil, zij hier.. wij daar.. helemaal gelukkig.. dacht ik..

Na contact te hebben gehad met de woningbouw vertelden ze ons dat ze de huurprijs van de woning van de kandidaat gaan
verhogen.. Oke.. daar kan ik inkomen.. maar ze willen het verhogen van 545 naar 664... dat is bijna 120 euro meer.. en hierdoor
valt de woning ineens in de vrije sector..

Hierdoor vervalt ook ten aller tijden de recht op huurtoeslag..

De huurprijs van onze huidige woning blijft hetzelfde naar de ruil deelde ze ons mede..

mag dit zomaar? ineens het huis overzetten in de vrije sector en de huur met bijna 20 % verhogen..
Shocked[/b]

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 18 feb 2010 2:02
    —
Jullie gaan een nieuwe huurovereenkomst aan, dus de verhuurder mag dan zelf bepalen welke huurprijs hij vraagt. Wel moet de woning ook volgens het puntensysteem in de vrije sector vallen (maar ik neem aan dat de woningbouwvereniging dit heeft gecontroleerd).

De verhuurder kan dus niet zomaar de huurprijs verhogen die de huidige huurder moet betalen, maar wel de prijs die ze van de nieuwe huurder vragen. De nieuwe huurder hoeft er natuurlijk niet op in te gaan.

edit: hier wordt bevestigd dat de verhuurder bij woningruil de huurprijs kan verhogen, zolang het puntensysteem dit toelaat. Die pagina noemt echter ook een andere mogelijkheid, nl. op basis van art. 7:270 BW via de kantonrechter een woningruil tot stand proberen te brengen. Als het op die manier lukt, kan de verhuurder de huurprijs niet verhogen, omdat de huurders dan elkaars lopende huurovereenkomsten voortzetten (in plaats van een nieuwe huurovereenkomst aan te gaan). Zo'n vordering kan alleen worden toegewezen als de huidige huurder een "zwaarwichtig belang" bij de ruil van woonruimte heeft. Ik weet niet of zo'n vordering kans maakt als de verhuurder in principe wil meewerken (maar dan wel de huurprijs zal verhogen zoals hier).

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl