Onverschuldigde betaling
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Onverschuldigde betaling Auteur: Aleks BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 18:14
    —
Beste mensen van het rechtenforum,

We zitten een beetje met een crisis thuis. Mijn moeder heeft blijkbaar van het UWV extra geld gekregen hetzelfde bedrag als haar loon. Dit wist ze zelf niet en het geld is dus gebruikt voor boodschappen etc. Mag het UVW dit zomaar terugvorderen? Heeft

Art. 6:204 lid 1 BW:
Heeft de ontvanger in een periode waarin hij redelijkerwijze met een verplichting tot teruggave van het goed geen rekening behoefde te houden, niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het goed zorg gedragen, dan wordt hem dit niet toegerekend.

Er iets mee te maken? Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen.

Groeten Aleks

(P.S het bedrag was precies hetzelfde als haar loon daarom was het niet opgemerkt gedurende voor een periode van 3 of meer maanden totdat het UWV belde)

#2:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 18:42
    —
Dat is erg sneu, maar het UWV mag dit inderdaad terugvorderen. Ik heb zelfs wel eens ergens vernomen dat het UWV zelfs verplicht is om dit terug te vorderen.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 20:32
    —
Het UWV is in principe inderdaad verplicht om terug te vorderen. Bovendien is art. 6:204 lid 1 BW niet van toepassing op geldbedragen.

De kans om onder terugbetaling uit te komen lijkt me zeer gering. (En het argument dat het bedrag gelijk was aan haar loon lijkt me niet zo sterk, want het moet toch opvallen dat je dubbel loon ontvangt en daardoor plots veel meer geld tot je beschikking hebt dan voorheen? Misschien niet als je bankrekening toch al goed gevuld is, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.)

#4: Terugvordering UWV Auteur: memolen BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 8:46
    —
Uw moeder zal het bedrag als ‘onverschuldigde betaling’ aan het UWV terug moeten betalen. Art. 6:203 BW is van toepassing. In de praktijk is het wel zo, dat het mogelijk is om een betalingsregeling te treffen, zodat het bedrag niet in een keer betaald hoeft te worden. Daarover kan uw moeder contact met het UWV opnemen.
Groet,
Mayke

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl