incassobureau op mijn nek wegens conflict met videotheek.
#1: incassobureau op mijn nek wegens conflict met videotheek. Auteur: ralf1234
Geplaatst: ma 11 jan 2010 17:11
Enige tijd terug heb ik bij een videotheek in Rdam twee dvd's gehuurd. 1 dvd heb ik de dag na het huren - net voor sluitingstijd - terug gebracht. De andere dvd was 1 dag te laat.
Nu kreeg ik onlangs een aanmaning van de betreffende videotheek met het vriendelijke verzoek om de boete voor het te laat terugbrengen van de dvd's z.s.m. te betalen. Het gaat hier dus om een bedrag van 2 x € 4.- + € 2.50 administratiekosten = € 10.50 totaal.
Los van het feit dat het bedrag nergens over gaat (daar ben ik mijzelf ook terdege van bewust) ben ik het niet eens met de berekening van de meneer van de betreffende videotheek. En wel hierom:
* 1 dvd heb ik de dag na het huren (let wel: net voor sluitingstijd) terug gebracht. De eigenaar van de videotheek is van mening dat ik dan toch te laat ben met het retourneren van de dvd. Volgens zijn regels dien ik de dvd uiterlijk 2 uur voor sluitings tijd terug te brengen. (Ik vind dit persoonlijk een kul argument.) Immers, ik mag 5 minuten voor sluitingstijd ook gewoon nog een dvd bij hem komen huren. Vanuit een ondernemers standpunt begrijp ik het wel. Een dvd die 2 uur voor sluitingstijd wordt geretourneerd, kan immers nog een keertje worden verhuurd. De vraag is alleen in deze kwestie. Wie staat er in zijn recht? De klant of de ondernemer?
* tot slot de administratiekosten van € 2.50 Deze kosten heb ik ook niet betaald. En wel om de volgende reden. Wanneer je een dvd komt retourneren dien je deze niet te overhandigen en te laten scnannen door het op dat moment aanwezige personeel. Nee je dient zelf de dvd door een gleuf te gooien. In een soort opvangbak. Aan het einde van de dag worden de dvd's vervolgens gescand/gecontroleerd. Indien vervolgens blijkt dat een dvd van een klant te laat is geretourneerd, dan wordt de betreffende klant hier later middels een aanmaningbrief over geinformeerd. Voor dit werk wordt gemakshalve ook nog administratiekosten gerekend. Administratiekosten die nergens voor nodig zijn, indien je in de gelegenheid wordt gesteld om de boete direct te voldoen als je de dvd terug komt brengen. Deze mogelijkheid wordt echter niet geboden! En dat zou wel zo netjes zijn. De vraag is ook hier: wie staat er hier in zijn gelijk? De klant of de eigenaar van de videotheek?
Voor de volledigheid....ik heb de boete voor de andere dvd die dus wel te laat was wel netjes en op tijd betaald.
Nu heb ik onlangs een brief van een incassobureau ontvangen, die nu achter mij aanzit! zij berekenen gelijk alweer absurde incassokosten. Nu wil ik graag weten, wat ik het beste kan doen? Iemand die mij van juridisch advies kan voorzien? Mijn dank alvast!
|
#2: Re: incassobureau op mijn nek wegens conflict met videotheek. Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 11 jan 2010 17:55
ralf1234 schreef: | De eigenaar van de videotheek is van mening dat ik dan toch te laat ben met het retourneren van de dvd. Volgens zijn regels dien ik de dvd uiterlijk 2 uur voor sluitings tijd terug te brengen. |
Als dat inderdaad zo in de voorwaarden van de videotheek staat, valt er niets tegen in te brengen.
Ook de administratiekosten zijn waarschijnlijk volgens de voorwaarden van de videotheek in rekening gebracht.
|
#3: Auteur: Suijkerbuijk
Geplaatst: ma 11 jan 2010 18:38
Quote: | Nee je dient zelf de dvd door een gleuf te gooien. In een soort opvangbak. Aan het einde van de dag worden de dvd's vervolgens gescand/gecontroleerd. Indien vervolgens blijkt dat een dvd van een klant te laat is geretourneerd, dan wordt de betreffende klant hier later middels een aanmaningbrief over geinformeerd. |
Als dat de werkwijze is, dan verklaart dat ook waarom de videotheek een regel van twee uur voor sluitingstijd hanteerd. Kennelijk wordt die retourbak niet aan het eind van de dag gecontroleerd, maar twee uur voor sluitingstijd.
De dvd die nog voor sluitingstijd werd ingediend, werd dan door de videotheek pas de volgende dag uit de bak gehaald (samen met de andere dvd die er toen ingegooid was). De videotheek is er daarom van uit gegaan dat beide dvd's een dag te laat waren.
Het gaat er dan om wat volgens de afspraak "te laat" is. Waarschijnlijk zullen de algemene voorwaarden van de videotheek vermelden dat een dvd tijdig is ingeleverd als die op de laatste dag uiterlijk 2 uur voor sluitingstijd in de bak is gedeponeerd. De eerst ingeleverde dvd was dan ook te laat (tenzij bijvoorbeeld in de videotheek een bordje hangt dat een dvd uiterlijk voor sluitingstijd moet worden teruggebracht).
|
#4: Re: incassobureau op mijn nek wegens conflict met videotheek. Auteur: ralf1234
Geplaatst: di 12 jan 2010 13:42
bona fides schreef: |
Ook de administratiekosten zijn waarschijnlijk volgens de voorwaarden van de videotheek in rekening gebracht. |
Ik begrijp dat een bedrijf algemene voorwaarden heeft, zodat daar gemakkelijk naar gewezen kan worden indien er juridische geschillen zich voordoen. Maar u weet net als ik dat de alg. voorwaarden er zijn ten favoure voor het betreffende bedrijf.
Mijn juridische kennis voet niet heel ver, maar is hier niet sprake van rechtsongelijkheid. Immers, je kunt wel een dvd huren 2 uur voor sluitingstijd. Het terugbrengen moet echter max. 2 uur voor sluitingstijd gebeuren. Met twee maten meten mijns inziens.
Hetzelfde geldt dus voor de afhandelprocedure. Als klant word ik niet in de gelegenheid gesteld om de boete contact in de winkel te voldoen. Waardoor ik later per brief onnodig met extra kosten (lees: adm. kosten) wordt opgezadeld. Moreel is dit natuurlijk onwenselijk en verwerpelijk, maar is het juridisch houdbaar? In alle redelijkheid zou een klant m.i. - indien het een fysieke winkel betreft - ook zijn boete direct contact in de winkel moeten kunnen voldoen. Doordat die mogelijkheid niet wordt geboden, wordt door het bedrijf hier gelijk gebruik dan wel misbruik van gemaakt, door direct extra adm. kosten te berekenen. Als het bedrijf de bovenstaande procedure hanteert, echter zonder adm. kosten te berekenen zou het natuurlijk een heel ander verhaal zijn!
|
#5: Auteur: ralf1234
Geplaatst: di 12 jan 2010 13:48
Suijkerbuijk schreef: | Als dat de werkwijze is, dan verklaart dat ook waarom de videotheek een regel van twee uur voor sluitingstijd hanteerd. Kennelijk wordt die retourbak niet aan het eind van de dag gecontroleerd, maar twee uur voor sluitingstijd.
De dvd die nog voor sluitingstijd werd ingediend, werd dan door de videotheek pas de volgende dag uit de bak gehaald (samen met de andere dvd die er toen ingegooid was). De videotheek is er daarom van uit gegaan dat beide dvd's een dag te laat waren.
|
Dat klopt niet! Op de gespecificeerde rekening die ik later post ontving, stond expliciet vermeldt, dat 1 dvd '0 dagen te laat was' en de andere dvd '1 dag te laat'. Bovenstaande redenering gaat dus niet op!
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 12 jan 2010 18:47
Nogmaals, zolang de videotheek zich aan de eigen algemene voorwaarden heeft gehouden en jij bij het lid worden van de videotheek in de gelegenheid bent gesteld die voorwaarden in te zien, staat de videotheek volledig in zijn recht.
Als jij volgens die voorwaarden de boete ook ter plekke mag betalen, dan heb jij een punt als de videotheek jouw aanbod om de boete direct te betalen heeft geweigerd. Het lijkt er echter op dat je zelf niet in de gaten had dat je al te laat was met terugbrengen doordat je de regels niet goed kende. Dat komt voor jouw rekening.
Een videotheek mag zelf bepalen welke regels zij stelt. Jij mag zelf bepalen of je klant bent bij een videotheek. Is een videotheek te klantontvriendelijk, dan zal zij vanzelf klanten verliezen.
|
|