Is Splitsingsakte in dit geval verplicht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Is Splitsingsakte in dit geval verplicht? Auteur: bollletje BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 16:27
    —
... of kan Erfdienstbaarheid ook?

SITUATIE
(1) Mijn woning en de 7 appartementen ernaast zijn ondergebracht in een VVE.
(2) Mijn woning staat grotendeels los van een schoolgebouw ernaast.
(3) In het schoolgebouw zijn 7 appartementen en wat gemeenschappelijke ruimten.
(4) Er is alleen een stukje plat dak dat "gezamenlijk" is. Twee vertrekken van mijn woning, maar ook de entree van het schoolgebouw en het kleinste appartement in het schoolgebouw liggen alle onder dit stukje dak. Je kunt geen rechte lijn van boven naar beneden trekken, rechts is "van mij" links is van "hen".
(5) Op dit stukje dak is in 1996 een dakterras gerealiseerd. Alleen mijn appartement geeft toegang tot het plat dak.
(6) Ik heb via de gang van de school toegang tot de tuin erachter, waarvan ik volgens Splitsingsakte medegebruiksrecht heb.

In 1996 is er gesplitst in appartementen, waarbij mijn woning één van de appartementen is geworden. Maar omdat mijn woning zo los staat van de rest, zijn eigen entree etc. heeft, bevat de Splitsingsakte een aantal bijzondere bepalingen over de verdeling van kosten. Helaas zijn die bepalingen niet compleet, niet consequent en niet helder. Zodoende is de kostenverdeling altijd een "twistpunt".

VRAAG

Maakt het feit dat er een stuk gezamenlijk dak het bestaan van een Splitsingsakte (en een VVE) wettelijk verplicht?

Of kunnen de gebruiksrechten van dakterras en tuin (en eventuele meebetaling van kosten) bijv. via Erfdienstbaarheden worden geregeld?

#2: Re: Is Splitsingsakte in dit geval verplicht? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 16:37
    —
bollletje schreef:
Maakt het feit dat er een stuk gezamenlijk dak het bestaan van een Splitsingsakte (en een VVE) wettelijk verplicht?

Nee, twee huizen onder één kap hoeven geen appartementen te zijn maar kunnen ieder op een eigen perceel staan.

Quote:
Of kunnen de gebruiksrechten van dakterras en tuin (en eventuele meebetaling van kosten) bijv. via Erfdienstbaarheden worden geregeld?

Lijkt me wel.

Maar in jouw situatie is er een splitsingsakte, en zal er aardig wat notarieel werk moeten worden verricht om dit te wijzigen. Misschien is er ook toestemming nodig van de gemeente.

#3:  Auteur: bollletje BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 9:27
    —
Dank, toch nog een vraag.

Bona fides schreef:
Quote:
twee huizen onder één kap hoeven geen appartementen te zijn maar kunnen ieder op een eigen perceel staan.

In ons geval is de scheiding fysiek complexer dan "twee onder één kap", die, zoals ik ze ken, van dak tot kelder volledig naast elkaar staan.

Als je bij ons verticaal doorsnijdt, ga je door twee verschillende appartementen heen, laat ik het zo verbeelden:

daklaag** dakdakdakdak
bouwlaag 111111222222
bouwlaag 000022222222
bouwlaag niks*22222222 (kelder)

Waarbij "1" het ene appartement verbeeldt, "2" het andere op de boven elkaar gelegen bouwlagen, onder het dak. "0" is een centrale hal.

Dit bedoelde ik met "gezamenlijk dak". Is dus in zo'n geval een splitsingsakte (en VVE) verplicht? Dat is de kernvraag voor mij.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:33
    —
Het gaat dus om meer dan alleen het dak.

Normaal gesproken heb je in zo'n geval volgens mij een splitsingsakte, maar ik sluit niet uit dat het ook via horizontale natrekking kan worden opgelost (zoals vrij gebruikelijk bij kelderruimtes die onder de grond van een ander lopen).

Wat is het doel van je vraag? Ik zie namelijk niet in hoe je de problemen met je buren zou kunnen oplossen door het huidige perceel te splitsen in twee afzonderlijke percelen. De praktische problemen blijven bestaan.

Het lijkt me voor de hand te liggen om te proberen die bepalingen over de kosten in de splitsingsakte helder te krijgen. Als je daar met de mede-eigenaars niet uit kunt komen, zal het op een andere manier toch ook niet lukken?

#5:  Auteur: bollletje BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 20:45
    —
Dat was een duidelijke explicatie, bona fides. Ik zal het ermee doen: splitsingsakte verplicht, en dan: kostenverdeling moet bespreekbaar worden gemaakt. Dank voor je nimmer aflatende zorgvuldigheid.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl