Werkgeversverklaring
#1: Werkgeversverklaring Auteur: Frijters
Geplaatst: di 24 nov 2009 10:40
Hallo,
Ik heb na mijn echtscheiding een ingevulde werkgeversverklaring nodig om de hypotheek op mijn naam te zetten. Deze is ingevuld door personeelszaken, maar mijn baas weigert de verklaring voortzetting dienstverband te tekenen omdat hij daar recent problemen mee heeft gehad. Mag hij weigeren om deze te tekenen. En zo ja wat kan ik dan het beste doen om de hypotheek toch op mijn naam te krijgen. Mijn ouders staan volledig garant/borg.
Graag even een spoedige reactie.
Met vriendelijke groet,
Mariëlle
|
#2: Re: Werkgeversverklaring Auteur: Don
Geplaatst: di 24 nov 2009 14:00
Frijters schreef: | Hallo,
Ik heb na mijn echtscheiding een ingevulde werkgeversverklaring nodig om de hypotheek op mijn naam te zetten. Deze is ingevuld door personeelszaken, maar mijn baas weigert de verklaring voortzetting dienstverband te tekenen omdat hij daar recent problemen mee heeft gehad. Mag hij weigeren om deze te tekenen. En zo ja wat kan ik dan het beste doen om de hypotheek toch op mijn naam te krijgen. Mijn ouders staan volledig garant/borg.
Graag even een spoedige reactie.
Met vriendelijke groet,
Mariëlle |
Contact zoeken met de hypotheeknemer (ws. de bank) en aangeven dat de werkgever weigert een intentieverklaring af te geven. Daarbij zou je kunnen stellen dat je bijvoorbeeld wél kunt aantonen dat je de afgelopen jaren een vast inkomen hebt gehad. Ook kun je vragen of de bank wél akkoord gaat als je ouders bereid zijn om als zogenaamde particuliere borgtocht een overeenkomst aan te gaan. Daarvoor zal dan een overeenkomst moeten worden opgesteld die ertoe strekt dat zij kunnen worden aangesproken als jij onverhoopt niet in staat bent om aan je betalingsverplichting te voldoen.
Over de (particuliere) borgtocht zelf kun je meer lezen in de uitspraak van de Hoge Raad van 19 september 2008: Link. De conclusie van de procureur-generaal onder punt 9 bevat er meer informatie over.
Groeten,
Don
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 24 nov 2009 18:11
Ik neem aan dat je een tijdelijk contract hebt. Dan mag de werkgever het tekenen van zo'n verklaring (dat je dienstverband zal worden verlengd) natuurlijk weigeren. De werkgever is wel verplicht om een verklaring af te geven waarin staat dat je een tijdelijk contract hebt.
Zie ook deze oude draad.
Er is een interessante uitspraak waarin de werknemer op basis van zo'n verklaring voortzetting van het dienstverband eist. De rechter wijst de vordering af door op te merken dat zo'n verklaring compleet nietszeggend is. Inderdaad, hypotheekfraude was jarenlang maatschappelijk geaccepteerd. Dit is nu echter - gelukkig - aan het veranderen. (De uitspraak is Rb. Den Bosch 5 februari 2007, LJN BA8999. De werkgever heeft maar liefst 4x een werkgeversverklaring afgegeven waarin hij aangaf dat de werknemer een contract voor onbepaalde tijd had...)
|
|