Welke uitkering bij arbeidsongeval arbeidsongeschikt 40 pro?
#1: Welke uitkering bij arbeidsongeval arbeidsongeschikt 40 pro? Auteur: TomTomNL
Geplaatst: za 14 nov 2009 13:38
Welke uitkering is van toepassing in het volgende geval?
Een werknemer raakt door een arbeidsongeval arbeidsongeschikt voor 40%. De werkgever biedt hem in het kader van de re-integratie passende arbeid aan. De werknemer weigert dit. Na een aantal vergeefse pogingen van de werkgever de werknemer weer aan de slag te krijgen ontslaat hij hem op grond van artikel 7:670b BW (na eerst de loondoorbetaling stopgezet te hebben).
Moet de werknemer nu een uitkering aanvragen op grond van de Ziektewet, de WIA of de WW?
Mvg Tom
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 14 nov 2009 17:50
Volgens mij zit het zo:
Voor het ziektedeel zou een werknemer in het geval er sprake is van een redelijk recente ziekte (korter dan 104 weken) een ZW-uitkering kunnen aanvragen, maar de gedragingen (het niet meewerken valt in groep 3) leiden bij volhouden daarvan tot een korting op de uitkering (minimaal 4 maanden 25% korting).
In dit geval heeft de werknemer echter geen recht op WW (wegens verwijtbare werkloosheid), zodat hij ook geen beroep op de ziektewet kan doen.
Voor de WIA moet werknemer al langdurig ziek zijn geweest (minimaal 104 weken)
Resteert volgens mij slechts de gang naar de bijstand, waar hij mogelijk met een maatregel te maken zal krijgen (verplicht meewerken aan reïntegratie en zo niet: korting of zelfs stopzetting van de uitkering).
|
#3: Auteur: TomTomNL
Geplaatst: ma 16 nov 2009 12:19
Dankuwel!
Ik heb de relevante artikelen inmiddels gevonden. Het zoeken gaat makkelijker als je de uitkomst al hebt
|
|