Eenzijdige contractvoorwaarden van telefoonprovider
#1: Eenzijdige contractvoorwaarden van telefoonprovider Auteur: Patricia30
Geplaatst: wo 11 nov 2009 9:05
Goedemorgen,
Ik zit al sinds jaar en dag bij Vodafone (al sinds het libertel was zelfs) Heb in de jaren een aantal keer mijn abonnement verhoogd. Natuurlijk werd Triesje met open armen ontvangen. Nu wilde ik het verlagen, maar dat kon maar met een trede Terwijl mijn abonnement na hun eigen berekening van 50 euro naar 27,50 euro verlaagd zou moeten worden gezien mijn verbruik. Na een foute toezegging van een medewerker vindt Vodafone dat ik "blij moet zijn"dat ze me "zo ter wille zijn" dat ik alsnog naar 27,50 euro mag . Ze willen ook nog even 20 euro administratiekosten in rekening brengen en ow ja: uw beltegoed dat nog open staat bent u ook kwijt! Is al betaald, maar hee zwaai er nog maar een keer naar... ALs ik hun verhaal moet geloven dan kunnen zij wel van mij af, maar ik niet van hun! Terwijl ik eigenlijk kots van dat hele Vodafone. Is er niet ergens een mogelijkheid waar ik me op kan beroepen om toch het contract te kunnen beeindigen?
Groetjes Patricia
|
#2: Auteur: pacta sunt servanda
Geplaatst: wo 11 nov 2009 10:04
Dat verlagen met één trede is volgens mij 'normaal', dit staat vaak ook in de voorwaarden. Je zult bijvoorbeeld ook moeten kijken of dat van die administratiekosten in de AV staat.
En of je van hun af kunt? Wanneer loopt je contract af dan wel wanneer wordt hij verlengd? Je kunt, afhankelijk van de afspraken, schriftelijk opzeggen tegen het einde (kan een maand zijn maar ook drie), dan ben je van ze af.
Wat je wel kunt doen is bellen naar het hoofdkantoor en uitleggen dat je een trouwe klant bent en dat je het heel erg vindt dat je op deze manier behandeld wordt. De ene medewerker bij een groot bedrijf is de ander niet.
|
#3: Auteur: Patricia30
Geplaatst: wo 11 nov 2009 12:58
Heb onderhand al drie/vier weken een mailwisseling lopen, waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik er niet over uit kan dat ze zo met trouwe klanten omgaan. Zij blijven zichzelf echt geweldig toeschietelijk vinden.
Mijn abonnement dat ik nu heb, loopt volgens mij dan tot volgend jaar december. Heb vanmorgen in een telefoonwinkel gevraagd of ik echt niet weg kan daar, maar zij zeiden dat ik dan ook mijn (inmiddels ruim 1 jaar oude) toestel helemaal terug moet betalen, plus de abonnementskosten tot einddatum... dat is dus honderden euries. Hoe kan het toch zijn dat je als consument geen enkele manier hebt om je hier tegen te weren? Dat zij wel allerlei voorwaarden kunnen stellen en de consument niets?
|
#4: Auteur: pacta sunt servanda
Geplaatst: wo 11 nov 2009 13:55
Je moet het zo zien dat zij jou een aanbod hebben gedaan (ooit). Daarbij hebben zij de voorwaarden gevoegd die bij dit aanbod hoorden.
Jij bent degene die een keus heeft gehad. Je kon ook naar een andere provider die andere voorwaarden hanteerde. Jij bent ingegaan op hun aanbod en hebt hun voorwaarden geaccepteerd.
Je hebt in theorie de mogelijkheid om bij het afsluiten van je abonnement andere voorwaarden af te spreken (in theorie, want dit gaat je nooit lukken natuurlijk).
Als je abonnement pas in december 2010 afloopt zul je hierin moeten berusten of je zult de extra kosten moeten voldoen. Dit zijn afspraken die bestaan tussen jou en de provider.
Het is dus niet de provider die eenzijdig dingen oplegd, maar jij bent akkoord gegaan met hun voorwaarden.
|
#5: Auteur: Patricia30
Geplaatst: wo 11 nov 2009 13:59
Toen ik dit contract accepteerde is mij niet duidelijk gemaakt dat je kan onbeperkt kan verhogen, maar niet kan verlagen. Als ik dat had geweten hadden ze het fijn in hun haar mogen smeren. Want het voordeel werkt in mijn ogen alleen hun kant op.
Ik heb ze nu aangegeven dat ik mijn abonnement laat verlagen en meteen opgezegd voor volgend jaar.... Ik neem aan dat ik dan verder aan mijn verplichtingen voldoe om tijdig op te zeggen en van ze af te zijn...
|
#6: Auteur: pacta sunt servanda
Geplaatst: wo 11 nov 2009 14:08
Ik raad je aan om de voorwaarden even door te nemen. Het klinkt stoffig, maar dat zijn de regels die je, zij het ooit, hebt geaccepteerd.
Daar zal ook in staan vanaf wanneer je kunt opzeggen. Het zou best kunnen dat dit pas, zonder financiele gevolgen, 3 maanden tevoren kan geschieden.
Succes!!
|
#7: Auteur: MarijnP
Geplaatst: wo 11 nov 2009 14:27
Quote: | Toen ik dit contract accepteerde is mij niet duidelijk gemaakt dat je kan onbeperkt kan verhogen, maar niet kan verlagen. Als ik dat had geweten hadden ze het fijn in hun haar mogen smeren. Want het voordeel werkt in mijn ogen alleen hun kant op.
|
Dat je niet onbeperkt mag verlagen staat waarschijnlijk in hun algemene voorwaarden. Dat je ze niet gelezen hebt, is niet de schuld van Vodafone.
Daarnaast lijkt het me logisch dat Vodafone niet moeilijk doet over het verhogen van het abonnement. Dat is een win/win situatie.
|
#8: Auteur: tikSimone
Geplaatst: wo 11 nov 2009 15:18
Vodafone heeft nu toch verlaagd naar de trede die je wilde?
Ik begrijp wel dat je met de bejegening niet zo happy was, maar zoals de andere ook al schrijven: het zijn hun voorwaarden en destijds ben je daarmee accoord gegaan.
|
#9: Auteur: Patricia30
Geplaatst: wo 11 nov 2009 15:30
Het is me helder, bedankt voor jullie reacties!
|
#10: Auteur: WimWest
Geplaatst: wo 11 nov 2009 15:48
Hou er rekening mee, dat als je nu zelf opzegt dat je geen nummerbehoud kan toepassen. Dat kan alleen via de nieuwe provider.
|
|