Zonder toestemming foto's maken strafbaar?
#1: Zonder toestemming foto's maken strafbaar? Auteur: anon
Geplaatst: vr 30 okt 2009 20:47
Stel je zit in een restaurant en daar maakt iemand zonder toestemming foto's van je, is dit dan strafbaar? M.a.w. kun je hiervan aangifte doen?
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 30 okt 2009 23:22
Nee, gelukkig niet, want anders hadden we nu een land vol criminelen. Er bestaat wel een strafrechtartikel over het wederrechtelijk vervaardigen van een afbeelding van een persoon (441 b Sr), maar dat gaat over heimelijk cameratoezicht (als in: verborgen camera die onderdeel vormt van een permanente installatie in het bedrijf) op een voor het publiek toegankelijke plaats. Dat gaat over het maken van opnames door of met medeweten van de eigenaar.
Mag ik vragen wat de achtergrond van je vraag is?
|
#3: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: vr 30 okt 2009 23:26
#4: Auteur: anon
Geplaatst: za 31 okt 2009 1:04
tikSimone schreef: | Nee, gelukkig niet, want anders hadden we nu een land vol criminelen. Er bestaat wel een strafrechtartikel over het wederrechtelijk vervaardigen van een afbeelding van een persoon (441 b Sr), maar dat gaat over heimelijk cameratoezicht (als in: verborgen camera die onderdeel vormt van een permanente installatie in het bedrijf) op een voor het publiek toegankelijke plaats. Dat gaat over het maken van opnames door of met medeweten van de eigenaar.
Mag ik vragen wat de achtergrond van je vraag is? |
Wat ik me afvraag is op het moment dat je je in een priveomgeving bevindt en iemand fotografeert je zonder dat je dat wilt, en dit ook blijft doen ondanks dat je verzoekt ermee te stoppen, of diegene op dat moment strafrechtelijk handelt en je dus de politie kunt inschakelen. Of dat je hier alleen civiel rechtelijk tegen kunt optreden.
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 31 okt 2009 1:52
#6: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 31 okt 2009 11:46
Wat praktisch gezien nog best lastig kan worden, want dan moet je wel de naw-gegevens van degene die dat doet kunnen achterhalen.
|
#7: Auteur: Arnoud Engelfriet
Geplaatst: za 31 okt 2009 12:33
Praktisch kun je weinig doen behalve proberen de foto te verpesten. Sla een krant open, steek een middelvinger op of draai je demonstratief om zodra hij jouw kant uitdraait. Of stap erop af en eis dat hij weggaat, net zolang tot hij er moe van wordt. In cafés heb ik me wel eens met succes beklaagd bij de eigenaar ("Ik kom hier om rustig wat te drinken, als u die meneer niet wegstuurt dan loop ik nu weg.")
Eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om dan conservatoir beslag op de camera te leggen (de beelden zijn immers waarschijnlijk onrechtmatig). Maar ja.
|
#8: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 31 okt 2009 16:28
Hand op de lens leggen zal ook wel helpen
|
#9: ... Auteur: tagere
Geplaatst: do 05 nov 2009 1:26
ehm dit is wel gewoon strafbaar..bijzonder strafrecht ex auteurswet wel te verstaan.
tenzij uitsluitingsgronden zoals thuisgebruik etc...
anyways, in het geval van een portret gaat het om een overtreding en tenzij nieuwswaarde / citaatrecht e.d. niet opgaan kan je een boete van 4de categorie aan je broek krijgen (art. 35 Aw)
|
#10: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 05 nov 2009 2:29
Lees art. 35 Aw nog eens goed.
|
#11: ... Auteur: tagere
Geplaatst: do 05 nov 2009 11:39
wees gerust, ik zag het begrip openbaar wel - vandaar dat het praktische mijn juridische ietwat superseeden nu 9vd10 inbreuken openbaar worden gesteld..
strafbaar stempel blijft bestaan overigens op een van de andere gronden uit HII Aw.
|
#12: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 05 nov 2009 12:35
Ik begrijp je niet.
Voor de duidelijkheid: de Auteurswet stelt het ongevraagd maken van een foto van een ander (zie casus) niet strafbaar.
|
#13: .. Auteur: tagere
Geplaatst: vr 06 nov 2009 4:15
ik had wat genuanceerder moeten zijn..het maken van de foto's niet, maar met die foto's gebeurt wat - wat moet je anders met foto's..
|
#14: Auteur: pacta sunt servanda
Geplaatst: vr 06 nov 2009 9:32
Maar de vraag was m.i. of het strafbaar is om ze te maken in het openbaar.
|
#15: Auteur: WimWest
Geplaatst: vr 06 nov 2009 9:47
Het fotograferen an sich is niet strafbaar in het openbaar. Het publiceren daarvan ook niet of ......en dan komen er een aantal mogelijkheden van bezwaar maken tegen publiciteit.
|
|