geen verlenging op laatste dag tijdelijk contract
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: geen verlenging op laatste dag tijdelijk contract Auteur: Lindaatje1984 BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 11:06
    —
Hoi,

Mijn vriend is gisteravond te kennen gegeven dat hij vandaag niet meer naar zijn werk hoeft te komen.
Hij had een jaarcontract dat gisteren afliep. Nu heeft zijn baas hem al enkele weken gezegd "ja we hebben hier een halfjaar contract voor je liggen voor na dit contract". Dit contract is echter niet getekend. Vorige week kreeg mijn vriend het in de rug en werd gezegd "ja, we laten je contract nog even op de plank liggen, even afwachten". Hij is na een paar dagen weer aan het werk gegaan, maar heeft niets meer gehoord en is er vanuit gegaan dat zijn contract gewoon verlengd zou worden.
Gisteravond moest hij op de zaak zich melden en werd hem te kennen gegeven dat hij vandaag niet meer hoeft te komen.

Mij lijkt dit nogal onredelijk. Zeker omdat al een aantal weken sprake is van een verlenging. Het lijkt mij dan ook dat hij iets kan vorderen van zijn baas (voortzetting dan wel schadevergoeding).

Klopt dat? In de wet kan ik namelijk niet echt iets vinden over tijdelijk opzeggen in dit soort situaties.

Groetjes en bedankt voor het antwoord.

#2:  Auteur: lawyer BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 11:13
    —
In principe eindigt een tijdelijke arbeidsovereenkomst door enkel tijdsverloop (art. 7:667 lid 1 BW), tenzij (lid 2) de overeenkomst zelf vermeldt dat uitdrukkelijke opzegging plaats dient te vinden.

Je zou kunnen stellen dat het contract zou worden verlengd op basis van opgewekt vertrouwen; probleem is dat je vriend dat opgewekt vertrouwen zal moeten bewijzen (of in ieder geval aantonen) in een eventueel te voeren procedure.

#3:  Auteur: pacta sunt servanda BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 11:16
    —
Het zal moeilijk worden als er alleen mondelinge toezeggingen gedaan zijn. Een jaarcontract loopt na zijn looptijd af.
Het lijkt uiteraard niet redelijk hoe je vriend behandeld wordt, zeker gezien de toezeggingen. Echter, hij heeft zich ook niet actief opgesteld zo lijkt het. Hij had er goed aan gedaan om ruim van te voren dingen op papier te krijgen.

Wat hij zal moeten doen is om de tafel gaan zitten en ze wijzen op de mondelinge toezeggingen en sowieso proberen dat ongetekende contract in handen te krijgen. Het is niet veel, maar zonder dat contract kun je uberhaupt weinig vorderen bij de rechter bijvoorbeeld. Misschien dat er ook mensen binnen het bedrijf zijn die op de hoogte zijn van de situatie en die zich achter je vriend kunnen scharen?

#4:  Auteur: elmajimbe BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009 23:55
    —
Het lijkt mij een slimmigheidje van de werkgever om de werknemer tot het eind van het contract op normale wijze de bedongen werkzaamheden te laten uitvoeren, waarvoor de werkgever gehouden is te betalen.
Indien de werkgever voortijds aanzegt het contract niet te zullen verlengen, is het meestal wel gedaan met de arbeidsinzet van de werknemer.
Dat de werknemer in dit geval niet voldoende actie zou hebben ondernomen blijkt niet uit het verhaal.
Dat er werkelijk een nieuw contract bestaat, of ergens op een plank ligt, waag ik te betwijfelen.

Leuk is het niet. Maar vanuit het oogpunt van de werkgever ook niet geheel onredelijk.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl