gebruikersfout
#1: gebruikersfout Auteur: Patricia20
Geplaatst: za 19 sep 2009 15:25
Vorig jaar augustus heb ik een wasmachine van het merk Nordland gekocht, onderdeel van electrolux. Overigens gekocht bij Its. Eind augustus is deze blijkbaar tijdens een wasbeurt stuk gegaan. Op 28 augustus ruim een week na het defect is er toen een monteur langs geweest. Deze wist dat vermoedelijk de snaar van de trommel was gelopen en dat dit. mogelijk een gewoon defect was. De week daarna kwam een andere monteur welke de trommel en de kuip heeft losgemaakt en er een zakdoek tussen vandaan heeft gehaald. Deze monteur heeft niks gezegd over een eventuele gebruikersfout aan onze kant, en ook niet dat de kosten van zijn bezoek bij ons rekening zouden worden gebracht. Wij vallen immers nog onder de garantietermijn van 24 maanden.
Echter vorige week kreeg ik ineens een rekening van 107.42 met de vermelding dat het aflopen van de snaar een gevolg is van een gebruikersfout. Ik zie echter niet in hoe ik had kunnen voorkomen dat de zakdoek er tussen zou komen. Ik had immers geen overbelading toegepast. Ook heb ik me aan alle voorschriften gehouden, filter schoonhouden etc.
Na de factuur heb ik gelijk gebeld met electrolux, aan de telefoon konden ze mij echter niet helpen. Ik werd gesommeerd om dit schriftelijk te melden. Dit heb ik gedaan en in mijn schrijven heb ik duidelijk vermeld, dat ik betwist dat er sprake is van een gebruikersfout. Nu heb ik gisteren weer een brief gekregen,waarin zij blijven bij het standpunt, dat het defwect is ontstaan ten gevolge van een gebruikersfout. Hierdoor zou ik dus aansprakelijk zijn voor de kosten van de reparatie.
Op de website van electrolux staan de garantievoorwaarden, ik neem aan dat ze de rekening funderen op grond van artikel 8 van de garantievoorwaarden. Hierin wort gerept over verkeerd gebruik een andere basis voor een dergelijke rekening kan ik niet ontdekken. En enkel het feit dat er een dunne zakdoek tussen zat wil niet zeggen, dat er sprake is van verkeerd gebruik. Dan zou ik immers ook geen sneakersokken of iets dergelijks meer kunnen wassen. Het enige wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben is overbeladen. Dit is absoluut niet aan de orde, aangezien ik altijd de ring rondom het rubber vrijhoudt. Dit was uitstekend zei de monteur.
Kortom ik kom er met electrolux niet uit, maar wil eigenlijk ook niet betalen. Wat kan ik nu verder doen. Kantonrechter? Geschillencommissie kan volgens mij niet aangezien dat geen detailhandel is.
Hier nog even een link naar de garantievoorwaarden:
http://www.mijnapparaten.nl/Garantievoorwaarden/tabid/91/Default.aspx
reparatievoorwaarden:
http://www.mijnapparaten.nl/Reparatievoorwaarden/tabid/92/Default.aspx
Overigens is mij nooit melding gemaakt van een eventueel kostenplaatje en van een begroting al helemaal niet. Ook na afloop van beide bezoeken is niet verteld over het in rekening brengen van kosten.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik weet het even niet meer.
Overigens heb ik nog tot 9 oktober om te betalen.
Groetjes, Patricia
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 19 sep 2009 17:42
Je kunt bij de Geschillencommissie Elektro terecht, want It's is lid van Uneto-vni. En It's is detailhandel.
|
#3: Auteur: cvb
Geplaatst: zo 20 sep 2009 5:50
M.i. zul je, alvorens te betalen, wel voor jezelf willen weten, wat hier aan de hand is.
Je kunt natuurlijk b.v. bij Google intypen: 'wasmachine snaar'.
In een 'Resultaat' betreffende Trosradar las ik, dat een onjuiste (??) belading ook tot aflopen van de V-snaar kan leiden.
'Nordland' geeft, ingetyped in de zoekfunktie van trosradar.nl, ook meerdere resultaten.
|
#4: Auteur: Patricia20
Geplaatst: ma 21 sep 2009 13:35
De monteur is namens electrolux gekomen. Ik heb alleen het gebrek bij Its gemeld en toen hebben ze mij het telefoonnummer gegeven van electrolux om een afspraak te maken. Moet ik mij dan nu weer wenden tot Its?
|
#5: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 21 sep 2009 22:38
Ja want Electrolux werkt in opdracht van It's.
|
|