Autohandel!?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Autohandel!? Auteur: slavko BerichtGeplaatst: do 17 sep 2009 23:58
    —
Ik zie dat jullie het druk hebben maar zouden jullie naar het volgende willen kijken:

Ik heb een dillema.

Luidt als volgt:

Onlangs heb ik een auto gekocht.
Best een jonge auto. Gekocht bij een handelaar, geen garantie, wel nieuwe APK. En het heeft nodige gekost.

Binnen 4 weken (ongeveer 2000 km) na de aankoop heeft de auto volgende gebreken vertoond. Gebreken zijn door de dealer geconstateerd tijdens een filter beurt.
-Schokdemper lek.
-Remmen versleten, iig niet veilig meer.
-stabilizatie stang speling.
-4 tal lampen defect

Allemaal APK punten.

Gezien de auto afgeleverd is met een nieuwe APK zou je zeggen dat in ieder geval de schokdemper en de remmen
vermeld zouden moeten worden op het rapport als binnen kort te vervangen. Naar mijn mening had de auto nooit door de APK mogen komen in deze staat, maar goed, blijft mijn mening. Het is wel bevestigd door de dealer waar ik hem heb laten maken dat het niet helemaal correct gekeurd is maar dealer verwoordt het wel voorzichtig. APK rapport is brandschoon.

Hoe dan ook, de auto is door tijddruk gemaakt (vakantie). Ik heb telefonisch contact gehad met de verkoper en die is uiteraard niet bereid om de kosten op zich te nemen. Apk = moment opname, bla bla bla....
Reparatie door de verkoper was uitgesloten omdat deze ten eerste te veel tijd in beslag nam, ten tweede de goedkoopste oplossing bood die ik zelf ook mocht betalen. Auto is wel dealer onderhouden in verleden en dat moest van mij ook zo blijven.

Naar aanleiding van dit gesprek, de dealer verzocht om de onderdelen aan mij mee te geven.
Ik dacht dat RDW hier iets mee kan. RDW gebeld, advies gekregen om schriftelijk een klacht in te dienen.
RDW aangeschreven.
Telefoontje gehad: We zijn met u eens dat er enige nalatigheid in het spel is. Maar omdat u de auto hebt laten repareren kunnen we niets voor u doen!

Lekker op tijd. Als ze dat nou telefonisch hadden medegedeeld had ik een herkeuring bij de dealer kunnen laten uitvoern.,

Sterkste argument van RDW is dat de auto moest herkeurd worden in de staat zoals deze in eerste instantie gekeurd is. Bewaarde onderdelen mochten ze niet in beoordeling meenemen omdat hiermee gefraudeerd zou kunnen zijn. (en dat terwijl tegenwoordig alle onderdelen dmv een serienummer gekoppeld zijn aan de auto)

Zaak aan mijn rechtsbijstand voorgelegd:
Gezien de auto geen garantie heeft en niet bij een BOVAG garage gekocht is kunnen we uw zaak niet in behandeling nemen. Volgens rechtsbijstand valt RDW niets te wijten.

Ik ben best blij met de auto maar de nasmaak van hoe deze aan me verkocht is, smaakt me heel bitter.
Wat me nog erger tegenstaat dat de RDW het zo makkelijk wegschuift en mijn rechtsbijstand ook. Als zulke Autohandelaren zoveel geld met op deze manier kunnen verdienen en er mee wegkomen dan vraag ik me af waar het heengaat met onze maatschappij en wat is de nut van de keurmerken zoals RDW.

Wat ik me nu eigenlijk afvraag, wie is nu verantwoordelijk in deze situatie?

-De Verkoper? De verkoper verkoopt wel de auto, maar moet je verstand van auto`s hebben om ze te mogen verkopen?
Dus als een Auto door een APK keuring komt dan mag de verkoper er toch vanuit gaan dat de auto ook goed is!?
Of blijft hij verantwoordelijk voor de eventuele gebreken?

-RDW / APK keurings instantie. Deze hebben een keurmerk in Nederland waar je verplicht aan moet deelnemen. Hebben zij dan geen enkele aansprakelijkheid in het geval dat een van hun aangesloten keurmeesters zo gruwelijk faalt en de consument op basis van dat rapport er van uit gaat dat de punten die op het rapport niet afgekeurd zijn ook daadwerkelijk aan eisen voldoen. Dit lijkt mij toch een punt dat RDW tot zich zou moeten trekken.

Ik heb een fout gemaakt om de verkoper niet aan te schrijven en ik kon gewoon die procedure niet aangaan omdat ik met die auto op vakantie zou gaan. Daar ben ik me van bewust. Daar hang ik.

Ziet er iemand wellicht een lichtpunt in deze situatie?
Of zou het verstandiger zijn dat ik me neerleg bij het gevoel dat ik opgelicht ben, ieder jaar teveel uitgeef aan een zinloze APK keuring en te veel verzekeringspremie betaal!?

Alvast bedankt voor uw argumenten...

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl