Uitspraak bindend?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Uitspraak bindend? Auteur: Elles BerichtGeplaatst: zo 06 sep 2009 18:48
    —
Als een rechter uitspraak heeft gedaan m.b.t. het gezag, is dat dan meteen bindend of pas als duidelijk is dat er niet in hoger beroep wordt gegaan?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 06 sep 2009 19:07
    —
Volgens mij is zo'n beschikking meteen bindend. Wel heeft het instellen van hoger beroep schorsende werking, tenzij de beschikking door de rechter uitvoerbaar bij voorraad is verklaard (art. 360 Rv).

#3:  Auteur: Dolfijn BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 19:14
    —
bona fides schreef:
Volgens mij is zo'n beschikking meteen bindend. Wel heeft het instellen van hoger beroep schorsende werking, tenzij de beschikking door de rechter uitvoerbaar bij voorraad is verklaard (art. 360 Rv).
Een kinderrechter verklaard altijd een vonnis uitvoerbaar bij voorraad.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 19:38
    —
Dolfijn schreef:

Staat dat ergens in de wet? Rb. Leeuwarden 14 april 2004, LJN AO8248 lijkt alvast een uitzondering te zijn.

Hoe dan ook, als dat in dit geval zo is, dan zal dat in de beschikking (geen vonnis) zijn terug te vinden.

#5:  Auteur: Elles BerichtGeplaatst: wo 16 sep 2009 1:53
    —
Dolfijn schreef:
bona fides schreef:

En wat houdt dat dan precies in?

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 16 sep 2009 2:34
    —
Zie mijn eerste bericht voor de betekenis van een "uitvoerbaar bij voorraad"-verklaring in een vonnis.

#7:  Auteur: sabri BerichtGeplaatst: wo 16 sep 2009 4:47
    —
Elles schreef:
Dolfijn schreef:
bona fides schreef:

En wat houdt dat dan precies in?

Uitvoerbaar bij voorraad houdt in dat een eventueel ingezet rechtsmiddel de rechterlijke uitspraak niet schorst.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl