Uitkering arbeidsongeschik terug betalen aan de BV
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Uitkering arbeidsongeschik terug betalen aan de BV Auteur: Anco 1 BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 19:24
    —
Goedeavond; Kunt u mij een mening geven over het volgende.Een detailhandelszaak gerund door 3 DGA broers( in loondienst van de BV).In 2001 komt een van hen in de WAZ met een arbeidsongeschiktheids persentage van 35 tot 45%.Het uitkeringsbedrag is ruim € 200,= netto per maand,met als aanvulling een uitkering van een verzekeringsmaatschapij van ruim €100,=.( wordt nu geen premie meer voor betaald)De detailhandelszaak wordt in 2002 beendigd en omgezet naar een vastgoed BV (eigen onr.goedpanden)De opname en salaris is voor een ieder gelijk.Aleen een broer heeft een extra inkomen van de twee uitkeringen op zijn prive rekening.Wij als twee broers vinden dat deze twee uitkeringen terug naar de BV betaald moet worden.Is deze redenering juist.

#2: Wie heeft recht op de WAZ uitkering? Auteur: memolen BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 17:26
    —
De directeur groot aandeelhouder als werknemer in de BV1 een WAZ uitkering gekregen. Dit is een uitkering waarop in beginsel de werknemer recht heeft. Wat wel eens gebeurt, is dat het UWV de uitkering naar de werkgever overmaakt, en dat de werkgever dan aanvult met loonwaarde en maandelijks uitbetaald. Deze uitkering ontvangt de broer blijkbaar privé, en de BV1 is beëindigd.
Hij werkt nu, sinds 2002, in een andere BV (begrijp ik). Deze BV2 is dus juridisch een nieuwe werkgever. Volgens mij heeft deze BV2 dan ook niets te maken met een uitkering uit een vorig dienstverband. Wel kan ik me voorstellen dat deze broer niet een salaris ontvangt gelijk aan het salaris van de andere twee broers. Maar dit is alleen redelijk als hij minder presteert, en zijn loonwaarde dus lager ligt dan de loonwaarde van de gezonde broers. Is dit wellicht het geval? Functioneren alle drie broers gelijk, dan hoort ook het salaris gelijk te zijn.
Tot slot dient de broer natuurlijk zijn inkomsten op te geven aan het UWV, en die bepaalt of hij nu nog steeds recht heeft op de klasse 35-45% WAZ.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl