uwv terugbetalen
#1: uwv terugbetalen Auteur: Yentle
Geplaatst: ma 27 jul 2009 13:56
hallo allemaal,
Ik moet een nogal groot bedrag terugbetalen aan het uwv, bijna 8000 euro bruto.
In termijnen terugbetalen gaat niet lukken, daarvoor heb ik teveel spaargeld en waardevolle spullen.
Ik moet het ineens BRUTO! terugbetalen.
Mag dat? Waarom kan ik het niet netto terugbetalen? Het gaat om geld dat ik over vorig jaar verdiend heb bovenop mijn wao-uitkering.
Het bedrag klopt overigens niet eens. Ik heb dit jaar royalties ontvangen over 2008 van een uitgever waar ik vroeger voor werkte en daarom heeft het uwv me over vorig jaar een klasse lager gezet. Maar voor t gemak hebben ze mij vanaf 1 januari dit jaar ook meteen een klasse teruggezet.
Dat mag toch niet? Het is helemaal niet zeker of ik volgend jaar weer die royalties krijg namelijk, bovendien wil ik er afstand van doen, maar dat even terzijde...
ben benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt!
groetjes, Ellen
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 27 jul 2009 22:02
Hetgeen mij een extra goede reden lijkt om die auteursrechten ook echt te verkopen óf ze te behouden en er inkomsten van te genieten.
Ik zit niet zo in dat UWV-gebeuren, maar hier is een link waar je denk ik wel wat aan hebt. (Ik ga niet "slim" doen en het opschrijven alsof ik het zelf bedacht heb). Verder geeft de site van het UWV zelf informatie over het maken van bezwaar: Klik.
|
#3: Auteur: StevenK
Geplaatst: ma 27 jul 2009 22:22
|
Je moet het brutobedrag terugbetalen, omdat het UWV niet met terugwerkende kracht loonbelasting terug kan krijgen. Loonbelasting is tenslotte niet meer dan een door de werkgever / uitkerende instantie ingehouden voorheffing en eventuele verschillen - in dit geval het gehele ingehouden bedrag aan heffingen belopend, worden bij de IB aangifte gecorrigeerd.
|
|