Onduidelijke bonusregeling
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Onduidelijke bonusregeling Auteur: Daesanye BerichtGeplaatst: zo 19 jul 2009 20:18
    —
Mijn werkgever heeft in January een blijfbonus opgezet onder de volgende voorwaardes:

1. Je blijft in dienst t/m 30-04-2009
2. Langdurig of frequent zieken (vanaf 2e ziekmelding) komen niet in aanmerking.
3. De 200 euro bonus is gebaseerd op 1 FTE (Full Time Employee). Een 20-urige werknemer ontvangt dus 100 Euro bonus.
4. De bonus word uitbetaald met het salaris van Mei.

Er staat nog in dikgedrukte letter boven:
"Blijf je 3 maanden in dienst dan ontvang je 200 euro!"

In de periode ben ik 1 maal ziek geweest en ik kom dus in aanmerking voor de bonus.
Nu word de bonus al niet in Mei uitbetaald, en werd er beloof dat dit in het salaris van Juni zou zitten.
Ook dit gebeurd niet en na veel protest van de werknemers is er dan begin Juli een aparte betaling gedaan.
Maar wat blijkt nu, de 200 euro die genoemd worden zijn bruto en niet netto, zoals iedereen dacht.

Gezien dat letterlijk gezegd word dat ik het bedrag van 200 euro ontvang, leek mij het geen bruto bedrag maar netto.

Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Ik heb al met mijn teammanager overlegd en deze geeft aan dat als er niet bijstaat of het netto of bruto is ik er vanuit moet gaan dat het bruto is.

Alvast bedankt voor de hulp.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 19 jul 2009 23:48
    —
Het lijkt me zeer ongebruikelijk om een netto (loon)bedrag toe te zeggen.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2009 0:17
    —
Ja dat ontvang je ook, net zoals je je bruto salaris ontvangt.

Het is zoals je stelt onduidelijk, maar het kan dus wel. En misschien moet je ook maar even zo kijken: je deed gewoon je dingetje en daar ontvang je nu zelfs meer geld voor. Wink

#4:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2009 11:45
    —
Het is zeer gebruikelijk om dit soort bedragen bruto te vermelden. Anders wordt het voor jouw werkgever haast ondoenlijk om alles goed te berekenen.

Wat voor jou € 200 netto is, is voor jouw werkgever misschien wel € 280 bruto. Maar wat voor jouw naaste collega € 200 netto is, is voor jouw werkgever misschien wel € 340 bruto.

Overigens ken ik wel voorbeelden waar de rechter oordeelde dat bij gebrek aan vermelden van bruto of netto, de rechter in kwestie koos voor een netto uitkering. Maar dit is toch meer uitzondering dan regel. Het is daarbij ook de vraag of het voor dat bedrag de moeite is om ervoor naar de rechter te stappen.

#5:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2009 17:46
    —
Het is gebruikelijk om bij een netto-betaling van een bonus dit netto expliciet te vermelden. Indien niet vermeldt is het gebruikelijk een bruto-bedrag.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl