fiscale bewaartermijn / accountant
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: fiscale bewaartermijn / accountant Auteur: erikjanneman BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 16:29
    —
Op dit moment ben ik bezig met een project digitalisering van de facturenstroom. Nu loop ik tegen het volgende aan. De fiscale bewaartermijn is 7 jaar. Dit geld volgens mij tevens voor digitale kopieën.

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand nog (juridische) tips heeft waar ik rekening mee moet houden bij een digitale facturenstroom (m.b.t. ontvangen/versturen/archiveren).

Ten laatste is er nog de accountantsaudit. Ik weet niet of jullie hier iets van afweten, ik zelf weet er maar weinig van. Hanteert de accountant dezelfde regels als de belastingdienst? Of heeft een accountant hardcopies nodig? Ik heb nog geen kans gezien de huisaccountant te spreken dus vandaar dat ik de vraag nu vast hier stel. Misschien kunnen jullie me vast in de goede richting wijzen.

Bvd,

Erik

#2:  Auteur: MartinJan BerichtGeplaatst: do 13 aug 2009 15:33
    —
Naar mijn weten is de bewaartermijn 10 jaar, de belastingdienst kan zelf tot 7 jaar electronisch summier de gegevens zelf uitlezen in hun dagelijks systeem, ik heb zelf met een casus te maken gehad dat ik gegevens van de belastingdienst moest opvragen, dit kon tot 7 jaar electronisch, voor de resterende 3 jaar terug na die 7 jaar moet je een verzoekschrift indiennen, dan word het bijbehorende bandje (digitaal) even op de machiene gezet voor uitlezing.

Alle digitale info die daarvoor, (dus van 10 jaar en meer) is opgeslagen door de belastingdienst en zit in brandveilige archieven, deze mogen alleen bij uitzondering worden benaderd, bv in geval van een grootschalig onderzoek naar froude of iets dergelijks, uitderaard in opdracht van het OM, of een Officier van justitie.

Een accountant bewaard alleen zijn rapportage, en dat is heel summier, daarnaast bewaard de KvK gedeponeerde jaar rekeningen, die zijn tegenwoordig ook digitaal op te vragen, de bewaartermijn is mij niet duidelijk, mischien even navragen bij de KvK?

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl